Bu Blogda Ara

Türk Dili ve Edebiyatı sitesi, Edebiyat derslerine yardımcı,

20 Ekim 2008 Pazartesi

YAZARLAR VE ESERLERİ

DİVAN EDEBİYATI

13.yy

Mevlana: Mesnevi,Divan-ı Kebir, Fihi Mafih, Mektubat, Mecalis-i Seba,
Hoca Dehhani: Selçuklu Şehnamesi

14.yy

Gülşehri: Mantıku’t-Tayr
AşıkPaşa: Garipname
Kadı Burhaneddin: Divan
Ahmedi: İskendername, Cemşid ü Hurşid,Divan

15.yy

Şeyhi: Harname, Hüsrev ü Şirin, Divan
Ahmed Paşa: Divan
Necati: Divan
Süleyman Çelebi: Vesileyü’n-Necat(Mevlid),
Ali Şir Nevai: Mecalisü’n-Nefais, Muhakemetü’l-Lügateyn,Mizanü’lEvzan, Leyla vü Mecnun,
Ferhad ü Şirin…

NESİR

Sinan Paşa: Tazarruname, Tezkiretü’l Evliya
Mercimek Ahmed: Kaabusname

16.yy

Fuzuli: Şikayetname, Leyla İle Mecnun, Divan, Beng ü Bade,…
Zati: Divan, Edirne Şehrengizi
Baki: Dinvan, Kanuni Mersiyesi

NESİR

Evliya Çelebi: Seyahatname
Katip Çelebi: Keşfü’z-Zünun, Cihannüma…
Seydi Ali Reis: Miratü’l-Memalik
Naima: Naima Tarihi
Peçevi: Peçevi Tarihi

17.yy

Nefi: Siham-ı Kaza, Divan
Nabi: Hayriye, Hayrabad, Divan
Naili: Divan

18.yy

Nedim: Divan
Şeyh Galib: Hüsn ü Aşk, Divan

TANZİMAT EDEBİYATI(1860-1895)

Şinasi:Şair Evlenmesi(tiy),
Müntehabat-ı Eşar(şiir),
Durub-ı Emsal-i Osmani(sözlük),
Tercüman-ı Ahval(Agah Ef. İle), Tasvir-i Efkar
Ziya Paşa: Harabad, Zafername, Eşar-ı Ziya, Terkib-i Bend, Terci-i Bend(şiir),
Rüya(mülakat)..

Namık Kemal: İntibah, Cezmi(roman),
Vatan Yahut Silistre, Akif Bey, Gülnihal, Kara Bela, Zavallı Çocuk, Celaleddin Harzemşah(tiy),
Tahrib-i Harabad, Takip(eleştiri),…
Recaizade Mahmut Ekrem: Araba Sevdası(roman)
Afife Anjelik, Çok Bilen Çok Yanılır..(tiy)
Nağme-i Seher, Yadigar-ı Şebab, Pejmürde,Nejad, Zemzeme(şiir)
Takdir-i Elhan(eleştiri)
Talim-i Edebiyat(edb. Bilgileri)…
Abdülhak Hamit Tarhan: Makber, Sahra,Belde Ölü, Havle, Divaneliklerim..(şiir)
Macera-yı Aşk, İçli Kız, Duhter-i Hindu, Tarık, Nesteren, Eşber, Zeyneb, Fitnen..(tiy)
Ahmet Mithat Efendi: Hasan Mellah, Hüseyin Fellah, Felatun Bey’le Rakım Efendi, Henüz 17 Yaşında, Dürdana Hanım, Paris’te Bir Türk(roman)
Letaif-i Rivayat(hikaye)
Bedir, Tercüman-ı Hakikat(gazete)..
Şemseddin Sami: Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat(roman)
Kamus-i Türki, Kamus-i Arabi..(sözlük)
Sefiller, Robinson,..(çeviri)…
Ahmet Vefik Paşa: Lehçe-i Osmani, Şecere-i Türk, Tarih-i Osmani..
Samipaşazade Sezai: Sergüzeşt(roman)
Küçük Şeyler(hikaye),
Şir(tiy)
Mualim Naci: Ateşpare, Şerare, Füruzan(şiir)
Demdeme(eleştiri)
Islahat-ı Edebiye(edebi bilgiler)
Lügat-i Naci(sözlük)
Nabizade Nazım: Karabibik, Zehra
Zavallı Kız, Bir Hatıra,..(hikaye)


SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI(1896-1901)

Tevfik Fikret: Rüban-ı Şikeste, Rübab’ın Cevabı, Haluk’un Defteri, Tarih-i Kadim, Doksan Beşe Doğru, Şermin(şiir)
Cenab Şahabettin: Tamat, Cenab’ın Şiirleri
Hac Yolunda, Suriye Mektupları, Avrupa Mektupları(gezi)
Evrak-ı Eyyam(nesir)
Yiryaki Sözleri(özdeyiş)
Körebe, Yalan, Küçükbeyler(tiy)
Halit Ziya Uşaklıgil: Zoraki Diplomat, Politikada 45 yıl, Gençlik ve Edb. Hatıraları..(anı)Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu, Nemide, Kırık Hayatlar, Ferdi ve Şürekası, Bir Ölünün Defteri..(roman)
İzmir Hatıraları,Aşka Dair, Onu Beklerken, Kadın Pençesi,..(hikaye)
Füruzan, Kabus, Fare(tiy)
Kır Yıl, Saray ve Ötesi..(anı)
Mehmet Rauf: Eylül,
Ferda-yı Garam, Karanfil ve Yasemen, Genç Kız Kalbi, Son Yıldız(roman)
Kadın İsterse, Bir Aşkın Tarihi…(hikaye)
Pençe, Cidal..(tiy)
Siyah İnciler(mensur şiir)

Hüseyin Cahit Yalçın:Nadide,Hayal İçinde(roman)
Hayat-ı Muhayyel, Hayat-ı Hakikiye Sahneleri,..(hik)
Kavgalarım(nesir)

FECR-İ ATİ EDEBİYATI(1909-1911)

Ahmet Haşim: Göl Saatleri, Piyale(şiir)
Frankfurt Seyahatnamesi(gezi)
Bize Göre, Gurabahane-i Laklakan(nesir)

MİLLİ EDEBİYAT(1911-1923)

Mehmet Emin Yurdakul: Türk Sazı, Türkçe Şiirler, Ey Türk Uyan, Tan Sesleri..
Türk’ün Hukuku..(nesir)
Ziya Gökalp: Kızılelma, Altın Işık, Yeni Hayat(şiir)
Malta Mektupları(mektup)
Türkçülüğün Esasları, Türkleşmek-İslamlaşmak-Muasırlaşmak, Türk Medeniyeti Tarihi…(nesir)
Ali Canip Yöntem: Türk Edebiyatı Antolojisi Milli Edb. Meselesi…
Ömer Seyfettin: Efruz Bey, Ashab-ı Kehfimiz(roman)
Falaka, Yüksek Ökçeler, Bomba, Beyaz Lale, Gizli Mabed, Bahar ve Kelebekler, Yalnız Efe, Kaşağı, İlk Düşen Ak, Pembe İncili Kaftan(hikaye)
Türklük Ülküsü..(inceleme)
Şiirler
Ahmet Hikmet Müftüoğlu: Çağlayanlar, Gönül Hanım, Haristan ve Gülistan(roman ve hik.)
Mehmet Fuat Köprülü: Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Türk Edb. Tarihi, Türk Saz Şairleri, TDE Hakkında Araştırmalar..

MİLLİ EDEBİYAT AKIMINDAN ETKİLENENLER

Yakup Kadri Karaosmanoğlu: Kiralık Konak, Yaban, Nur Baba, Sodom ve Gomore, Ankara, Panaroma, Hep O Şarkı, Hüküm Gecesi(roman)
Milli Savaş Hikayeleri, Bir Serencam..(hikaye)


20.YY. TÜRK EDEBİYATINDA BAĞIMSIZ SANATÇILAR

 
Hüseyin Rahmi Gürpınar:Şık, İffet, Şıpsevdi, Mürebbiye, Gulyabani, Kuyrukluyıldız Altında Bir İzdivaç, Nimetşinas, Son Arzu, Metres…(roman)
Tiyatro ve öyküleri de vardır.
Mehmet Akif Ersoy: Safahat(I.Kitap-Safahat, II.Kitap-Süleymaniye Kürsüsünde, III.Kitap-Hakkın Sesleri, IV.Kitap-Fatih Kürsüsünde, V.Kitap- Hatıralar, VI.Kitap- Asım, VII.Kitap- Gölgeler)
Yahya Kemal Beyatlı:Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgarıyla, Rübailer ve Hayam Rübailerini Türkçe Söyleyiş..(şiir)
Aziz İstanbul, Eğil Dağlar, Siyasi Hikayeler, Siyasi ve Edebi Portreler, Edebiyata Dair…(nesir)
Ahmet Rasim: Gülüp Ağladıklarım, Ramazan Sohbetleri, Ömr-i Edebi..(anı)
Şehir Mektupları(mektup)
Muharrir Bu Ya, Şair, Edip(biyografi)
Rıza Tevfik Bölükbaşı: Serab-ı Ömrüm(şiir)
Anı, eleştiri gibi alanlarda da eser vermiştir.

CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI

Sait Faik Abasıyanık: Semaver, Sarnıç, Son Kuşlar, Alemdağ’da Var Bir Yılan, Şahmeran, Mahalle Kahvesi, Havada Bulut, Havuz Başı, Kumpanya…(öykü)
Medar-ı Maişet Motoru, Kayıp Aranıyor, Yaşamak Hırsı(roman)
Şimdi Sevişme Vakti(şiir)
Sabahattin Ali: Kuyucaklı Yusuf*, İçimizdeki Şeytan..(roman)
Değirmen, Kağnı, Sırça Köşk, Yeni Dünya(öykü)
Dağlar ve Rüzgar, Kurbağaların Serenadı..(şiir)
Memduh Şevket Esendal: Mendil Altında, Ev Ona Yakıştı, Otlakçı…(öykü)
Ayaşlı ve Kiracıları, Miras, …(roman)
Abdülhak Şinasi Hisar: Fehim Bey ve Biz, Çamlıca’daki Eniştemiz,..(roman)
Boğaziçi Mehtapları, Boğaziçi Yalıları, Geçmiş Zaman Köşkleri, İstanbul ve Pieere Loti..(anı,daneme)
Aşk İmiş Her Ne Var Alemde, Geçmiş Zaman, Fıkraları(antoloji)
Neyzen Tevfik:Hiç, Azab-ı Mukaddes
Sezai Karakoç: Mona Rosa, Körfez, Hızır’la Kırk Saat, Leyla ü Mecnun, Ayinler, Alın Yazısı..(şiir)
Yunus Emre, Mevlana, Mehmet Akif(inceleme)…..
Necati Cumalı: Mine, Nalınlar, Derya Gülü, Yaralı Geyik…(oyun)
Susuz Yaz, Yalnız Kadın, Ay Büyürken..(öykü)
Tütün Zamanı, Yağmurlar ve Topraklar, Acı Tütün, Aşk Da Gezer..(roman)
Haldun Taner: Keşanlı Ali Destanı, Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım, Eşeğin Gölgesi, Fazilet Eczanesi…(oyun)
Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu, On İkiye Bir Var, Kızıl Saçlı Amazon, Yaşasın Demokrasi, Ay şığında Çalışkur, Sancho’nun Sabah Yürüyüşü(öykü)
Keşanlı Ali Destanı,
Aziz Nesin: Zübük, Tatlı Betüş, Şimdiki Çocuklar Harika, Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz…(roman)
Damda Deli Var, Gıdıgıdı, Nazik Alet, Yaşasın Memleket, Kördöğüşü…(öykü)
Hadi Öldürsene Canikom..(oyun)
Kemal Tahir: Sağırdere, Esir Şehrin İnsanları, Devlet Ana, Rahmet Yolları Kesti, Yedi Çınar Yaylası, Yol Ayrımı, Yorgun Savaşçı…(roman)…
Orhan Kemal:Ekmek Kavgası, Mahalle Kavgası, Önce Ekmek, Babil Kulesi, Kardeş Payı..(öykü)
Baba Evi, Avare Yıllar, Cemile, Eskici ve Oğulları, Gurbet Kuşları,…(roman)
Yaşar Kemal:İnce Memed, Yılanı Öldürseler, Yer Demir Gök Bakır, Üç Anadolu Efsanesi, Ağrı Dağı Efsanesi, Binboğalar Efsanesi, Çakırcalı Efe, Yusufçuk Yusuf,Fırat Suyu Kan Akıyor, Allah’ın Askerleri,sarı Sıcak….(roman,öykü)
Tarık Buğra: Küçük Ağa, Osmancık, Firavun İmanı, Gençliğim Eyvah, Yağmur Beklerken, Yalnızlar…(roman)
Yarın Diye Bir Şey Yoktur, Oğlumuz,..(öykü)
İbiş’in Rüyası, Ayakta Durmak İstiyorum..(oyun)….
Cahit Külebi: Adamın Biri, Atatürk Kurtuluş Savaşı’nda, Rüzgar,…(şiir)
Arif Nihat Asya: Bir Bayrak Rüzgar Bekliyor, Dualar ve Aminler, Heykeltıraş, Yastığımın Rüyası, Ayetler…(şiir)…
Cevat Şakir Kabaağaçlı(Halikarnas Balıkçısı): Aganta Burina Burinata, Uluç Reis, Turgut Reis…(roman)
Ege Kıyılarında, Merhaba Akdeniz, Ege’nin Dibi, Yaşasın Deniz, Gülen Ada,……(öykü)
Anadolu Efsaneleri, Anadolu Tanrıları, Hey Koca Yurt, Anadolu’nun Sesi…(mitoloji, inceleme,deneme)

Halide Edip Adıvar: Sinekli Bakkal, Vurun Kahpeye, Handan, Zeyno’nun Oğlu, Ateşten Gömlek, Tatarcık, Kalp Ağrısı…(roman)
Dağa Çıkan Kurt, İzmir’den Bursa’ya, Harap Mabetler..(öykü)
Türk’ün Ateşle İmtihanı, Mor Salkımlı Ev, Kenen Çobanları(anı)….

Reşat Nuri Güntekin: Çalıkuşu, Gizli El, Yaprak Dökümü, Acımak, Gökyüzü, Miskinler Tekkesi, Kızılcık Dalları, Dudaktan Kalbe, Yeşil Gece, Bir Kadı Düşmanı, Kavak Yelleri, Kan Davası…(roman)
Leyla ile Mecnun, Gençlik ve Güzellik…(öykü)
Hançer, Balıkesir Muhasebecisi, Tanrıdağı Ziyafeti, Yaprak Dökümü, Eski Rüya, istiklal…(oyun)
Anadolu Notları(gezi)
Dil ve Edebiyat(eğitim)

Refik Halit Karay: İstanbul’un İçyüzü, Çete, Sürgün, Yezidin Kızı, Bugünün Saraylısı…(roman)
Memleket Hikayeleri, Gurbet Hikayeleri(öykü)*
Sakın Aldanma İnanma Kanma, Kirpinin Dedikleri, Agop Paşa’nın Hatıraları, Guguklu Saat…(mizah)*
Makyajlı Kadın, Tanrı’ya Şikayet…(günlük)…
Falih Rıfkı Atay: Zeytindağı, Çankaya, Atatürk’ün Bana Anlattıkları, Atatürk’ün Hatıraları, Batış Yılları, Ateş ve Güneş, Atatürk Ne İdi?..(anı)*
Denizaşırı, Bizim Akdeniz, Taymis Kıyıları, Tuna Kıyıları, Yolcu Defteri, Hind…(gezi)*

BEŞ HECECİLER

Faruk Nafiz Çamlıbel: Han Duvarları, Gönülden Gönüle, Çoban Çeşmesi, Dinle Neyden, Zindan Duvarları…(şiir)*
Canavar, Akın, Yayla Kartalı…(oyun)
Yıldız Yağmuru(roman)
Enis Behiç Koryürek: Miras,Güneşin Ölümü…(şiir)
Halit Fahri Ozansoy: Aruza Veda*, Efsaneler, Rüya…(şiir)
Sulara Giden Köprü, Aşıklar Yolunun Yolcuları(roman)
Orhan Seyfi Orhon: Gönülden Gönüle, Fırtına ve Kar…(şiir)
Çocuk Adam(roman)
Yusuf Ziya Ortaç: Yanardağ, Akından Akına…(şiir)
Üç katlı Ev, İsmet İnönü…(roman)
Nikahta Keramet..(oyun)
Ahmet Hamdi Tanpınar: Mahur Beste, Huzur, Saatleri Ayarlama Enstitüsü, …(roman)
Abdullah Efendi’nin Rüyaları, Yaz Yağmuru, Hikayeler(öykü)
Beş Şehir, Edebiyat Üzerine Denemeler(deneme)
19.Asır Türk Edb. Tarihi…(inceleme)
Bütün Şiirleri
Peyami Safa: Fatih-Harbiye, Yalnızız, Sözde Kızlar, Mahşer, Bir Akşamdı, Bir Tereddütün Romanı, Canan, Dokuzuncu Hariciye Koğuşu, Matmazel Noralya’nın Koltuğu, Biz İnsanlar…(roman)
Eğitim-Gençlik-Üniversite, Doğu-Batı Sentezi, Din-İnkılap-İrtica, Avrupa ve Biz…(inceleme,deneme)
Necip Fazıl Kısakürek: Çile, Sonsuzluk Kervanı, Kaldırımlar, Ben ve Ötesi..(şiir)
Aynadaki Yalan, Kafa Kağıdı, Birkaç Hikaye…
Tohum, Bir Adam Yaratmak, Para, Sabırtaşı, Reis Bey, Ahşap Konak, Künye, Yunus Emre…(oyun)
Son Devrin Din Mazlumları, Çöle İnen Nur, Çerçeve, Cinnet Müstatili…(nesir)
Cahit Sıtkı Tarancı: Otuz Beş Yaş, Ömrümde Sükut, Düşten Güzel(şiir)
Ziyaya Mektuplar(mektup)
Ahmet Muhip Dıranas: Şiirler, Kırık Saz
Gölgeler, O Böyle İstemezdi, Çıkmaz, Oyunlar(tiy.)
Fazıl Hüsnü Dağlarca: Üç Şehitler Destanı, Çocuk ve Allah, Daha, Yedi Mehmetler, Çanakkale Destanı, Kınalı Kuzu Ağıdı, 19 Mayıs Destanı, Gazi Mustafa Kemal Atatürk…(şiir)
Nurullah Ataç: Okuruma Mektuplar, Günce I-II, Günlerin Getirdiği, Karalama Defteri, Söyleşiler, Söz Arasında, Diyelim…(deneme,eleştiri,inceleme)
Ahmet Kutsi Tecer: Şiirler/Koçyiğit Köroğlu, Köşebaşı, Satılık Ev, Bir Pazar Günü,…(oyun)
Sivas Halk Şairleri Bayramı, Köylü Temsilcileri
Mithat Cemal Kuntay: Üç İstanbul(roman)
İstiklal Şairi Mehmet Akif, Namık Kemal..(biyografi)
Kemalettin Kamu: Bingöl Çobanları, Gurbet, Gurbette Renkler, Gurbet Geceleri…(şiir)
Orhan Veli Kanık: Garip, Vazgeçemediğim, Yenisi, Karşı, Destan Gibi, Bütün Şiirleri
La Fontaine, Bindiğimiz Dal,..(nesir)
Melih Cevdet Anday: Rahatı Kaçan Ağaç, Garip, Yan Yana…(şiir)
Sabahattin Eyuboğlu: Sanat Üzerine Denemeler, Mavi ve Kara, Montaigne..(deneme)
Atilla İlhan: Duvar, Sisler Bulvarı, Yağmur Kaçağı, Ben Sana Mecburum, Elde Var Hüzün, Ayrılık Sevdaya Dahil…(şiir)
Kurtlar Sofrası, Bıçağın Ucu, Sokaktaki Adam, Sırtlan Payı, Yaraya Tuz Basmak, Zenciler Birbirine Benzemez…(roman)
Abbas Yolcu, Hangi Sol, Hangi Atatürk, İkinci Yeni Savaşı, Batı’nın Deli Gömleği…(gezi, deneme, eleştiri)
Cemil Meriç: Umrandan Uygarlığa, Kırk Ambar, Hint Edebiyatı, Mağaradakiler, Bu Ülke, Işık Doğudan Gelir…
Nihad Sami Banarlı: Türkçeni Sırları, Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Yahya Kemal Yaşarken, Edebi Bilgiler…..
Ruşen Eşref Ünaydın: Diyorlar Ki, Geçmiş Günler, Atatürk’ü Özleyiş, Atatürk..

Ümit Yaşar Oğuzcan: Şiirde Kırk Yıl, Aşk Mıydı O, Önce Sen Sonra Sen, İki Kişiye Bir Dünya, Hüzün Şarkıları, Seninle Ölmek İstiyorum…(şiir)..Çarşaf dergisinde de mizahi şiirler yazmıştır.
Oğuz Atay: Tutunamayanlar, Bir Bilim Adamının Romanı, Tehlikeli Oyunlar, Korkuyu Beklerken(roman,öykü)
Adalet Ağaoğlu: Ölmeye Yatmak, Bir Düğün Gecesi, Fikrimin İnce Gülü, ….(roman)
Evcilik Oyunu, Çatıdaki Çatlak, Sınırlarda….(oyun)
Orhan Pamuk: Kara Kitap, Benim Adım Kırmızı, Yeni Hayat,Kar, Cevdet Bey ve Oğulları, Sessiz Ev, Beyaz Kale(roman)
Aka Gündüz: Dikmen Yıldızı, Bir Şoförün Gizli Defteri, İki Süngü Arasında…
Cahit Zarifoğlu: İşaret Çocukları, Menziller, Yedi Güzel Adam, Şiirler
Yürek Dede ile Padişah, Ağaçkakanlar, Serçekuş, Savaş Ritmleri..(roman)
Pertev Naili Boratav: Folklor ve EdebiyatI-II, Halk Hikayeleri ve Halk Hikayeciliği, ….(edebi bilgiler)
Behçet Necatigil: Kapalı Çarşı, Sevgilerde, İki Başına Yürümek…(şiir)
Yıldızlara Bakmak, Gece Aşevi, Üç Turunçlar…(radyo oyunu)

DÜZ YAZI TÜRLERİ İLE İLGİLİ SORULAR



1. İzlediğim bir filmde, kaptan, gemide yaşananları,rota bilgilerini odasındaki bir deftere her gün yazıyordu. Filmin sonundaki gizemi ise yine bu defterdeki bilgiler çözüyordu. O filmden sonra ben de kendi hayat gemimde yaşadıklarımı doğal bir anlatımla ve günü gününe yazmaya karar verdim.

Bu parçada yazarın yazmaya karar verdiği yazının türü, aşağıdakilerden hangisi olabilir?

A) Günlük B) Anı C) Eleştiri D) Makale E) Deneme

2. Tutun kızlar tutun, birleşsin eller
Çalın sazlar çalın, kırılsın teller
Dönün kızlar dönün, kıvrılsın beller
Siyah, uzun saçlar tel tel çözülsün

Bu dörtlükteki uyak türü, aşağıdakilerden hangisidir?

A) Cinaslı uyak B) Yarım uyak C) Tam uyak D) Tunç uyak E) Zengin uyak

3. Çözülen bir demetten indiler birer birer
Bırak, yorgun başları bu taşlarda uyusun

Yukarıdaki dizelerle,
I. bir damla gözyaşı sun
II. bir sebile döküldü
III. bembeyaz güvercinler
IV. tutuşmuş ruhlarına
sözlerinin tümü kullanılarak "sarmal uyak" düzeninde anlamlı bir dörtlük kurulmak iste¬nirse, aşağıdaki sıralamalardan hangisi son iki dizeyi oluşturur?

A) I. ve II. III. ve IV.
 B) I. ve III. II. ve IV.
C) I. ve IV. III. ve II.
D) II. ve III. IV. ve I.
E) IV. ve I. II. ve III.

4. O beğendiniz yazının hazırlık aşaması, sandığınız kadar kolay geçmedi. Büyük şairin yaşayan akrabalarından tutun da alışveriş yaptığı bakkalı dahi buldum. Akrabalarından, yazıp da bastırmadığı birçok şiirinin kopyalarını dahi aldım. Hakkında yazılmış tüm yazıları okudum. Sevmeyenlerinin de görüşlerini taşıdım bu yazıya. Bu parçada yazarın sözünü ettiği yazı türü, aşağıdakilerden hangisidir?

A) Biyografi B) Gezi C) Makale D) Deneme E) Otobiyografi

5. Bir yetim görünce döktür dişini
Bozmaya çabala halkın işini
Günde yüz adamın vur kır dişini
Bir yarayı sarmak için yeltenme


Bu dörtlük Halk şairlerinden Huzurî'ye ait bir taşlamadan alınmıştır.
Yukarıdaki dörtlüğün ozanı Divan şairi olsaydı, aynı amaçla yazdığı şiirin türü, aşağıdakilerden hangisi olurdu?

A) Mersiye B) Terci-i bent C) Naat D) Hicviye E) Münacaat

6. Anonim Halk edebiyatı ürünlerinden biridir. Bir eğlence ve eğitim aracı olarak bütün uluslarda görülen bir türdür. İnsanlığın hayat ve tabiat karşısındaki ortak duygu, düşünce ve hayallerini konu alır. Söylendikleri dile göre ulusallık özelliği gösterir. Türk Halk edebiyatında, sözlü gelenekte varlığını günümüze kadar sürdürmüştür. "Bir varmış bir yokmuş..." gibi tekerlemelerle başlayan bu türde kahramanlar dev, cin, peri ve benzeri olağanüstü yaratıklardır.

Bu parçada sözü edilen Anonim Halk edebiyatı ürünü, aşağıdakilerden hangisidir?

A) Mani B) Bilmece C) Masal D) Fıkra E) Ninni

7. "Kaside" nazım biçimi için aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?

A) Bir kişiyi övmek asıl amaçtır.
B) Beyitleri kendi içinde uyaklıdır.
C) Son beytine "makta" adı verilir.
D) Bu türün en güçlü şairi Nefî'dir.
E) Şairin kendisini de övebildiği bir türdür.

8. Eski Yunan'da, bağbozumu şenliklerinde yapılan dini törenlerden doğmuştur. Serim, düğüm, çözüm bölümleri bulunur. Komedi, dram, trajedi adları verilen türleri vardır. Bizdeki modern anlamda ilk örneğine Tanzimat döneminde rastlanır.

Bu parçada tanıtılan tür, aşağıdakilerden hangisidir?

A) Tiyatro B) Roman C) Hikâye D) Masal E) Günlük

9. Montaigne denince akla ilk gelen tür, denemedir.Fakat........ denince böyle, şöhret kazanmış, adı yazdığı türle özdeşleşmiş bir yazar yoktur. Bunda, bu yazı türünün konusunun güncel olmasının, geleceğe kalacak bir içeriğinin bulunmamasının da payı vardır.

Bu parçada boş bırakılan yere, aşağıdaki türlerden hangisi getirilmelidir?

A) makale B) gezi yazısı C) günlük D) eleştiri E) fıkra

10. Arkasında başak kokusundan
Yakamozlar bırakan araba
Çınar böceklerinin türküsü içinden geçti gitti ovada
Çocukluk kırlarını düşündüm

Bu dizelerde, aşağıdaki şiir türlerinden hangisine özgü nitelikler ağır basmaktadır?
A) Epik B) Lirik C) Didaktik D) Pastoral E) Dramatik

11. Oyun yazarı denince aklıma Cahit Atay gelir. Bütün oyun yazarları bir yana Cahit Atay bir yana. O, doğuştan oyun yazarıdır. Tiyatromuzu edebiyat ve şiir çizgisine en çok yaklaştırabilen kişidir. "Sultan Gelin" adlı kısa oyunuyla aldığı ödülü, zaten çoktan hak etmişti.

Bu parçanın alındığı yazının türü, aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) Eleştiri B) Deneme C) Makale D) Tiyatro E) Günlük

12. I. Nurullah Ataç: Günce
II. Halit Ziya Uşaklıgil: Kırk Yıl
III. Salah Birsel: Günlük
IV. Falih Rıfkı Atay: Çankaya
V. N. Kemal: Tahrib-i Harabat

Yukarıda yazarlarıyla birlikte verilen yapıtlar türlerine göre eşleştirildiğinde hangisi dışarda kalır?

A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.

13. Aşağıdakilerden hangisi bir gazelin "matla" beyltidlr?

A) Yok bu şehr içre senin vasfettiğin dilber
Nedim Bir peri-suret görünmüş bir hayal olmuş sana
B) Bakî mey içmeye and içti demişler
Divane midir mey dururken içsin andı
C) Canı kim cananı için sevse cananın sever
 Canı için kim ki cananın sever canın sever
D) Kadrini seng-i musallada bilip ey Baki
Durup el bağlayalar karşına yârân saf saf
E) Düştü Baki belalara demedin hiç
Acep o derdle mübtela neyler

14. Aşağıdaki yazı türlerinden hangisinin ilk örnekleri diğerlerine göre daha eski döneme aittir?

A) Deneme
B) Tiyatro
C) Makale
D) Fıkra
E) Anı

15. ... Yatılı okuduğum Kandilli Kız Lisesi'nden bir gece gizlice kaçmıştık. Yağmur sicim gibi yağıyordu. Bizim aklımızda tek şey vardı: Hamlet oyununa za¬manında varabilmek. Varmıştık da. Oyunun bitiminde sanatçıları delicesine alkışlarken birden gözüm saate ilişti. Nasıl dönecektik okula? O zamanlar şimdiki gibi dakika başı otobüs, dolmuş nerede? Yürüyerek dönmüştük okula. Kaçtığımız fark edilmişti.

Bu parça aşağıdaki yazı türlerinin hangisinden alınmıştır?

A) Fıkra B) Röportaj C) Biyografi D) Günlük E) Anı

16. Dünyada ne ikbal ne servet dileriz
Hatta ne de ukbada saadet dileriz

Bu dizelerle,
I. aşkın gül açan
II. yar ile vuslat
III. bülbül öten vaktinde
IV. yaran ile sohbet dileriz

sözlerinin tümü kullanılarak "rubai" nazım biçiminde bir dörtlük oluşturulmak İstenirse, aşağıdaki sıralamalardan hangisi son İki dizeyi oluşturur?

A) I. ve II. III. ve IV.
 B) I. ve III. II. ve IV.
 C) I. ve IV. II. ve III.
 D) I. ve IV. III. ve II.
E) II. ve II. I. ve IV.

17. Anonim Halk edebiyatı nazım biçimlerindendir. Genellikle yedili hece ölçüsüyle yazılır. Tek dörtlük¬ten oluşur. Birinci dize serbesttir. Kesik, yedekli gibi türlere ayrılır. Aşk, ayrılık, gurbet, kıskançlık gibi duygular işlenir.

Bu parçada sözü edilen nazım biçimi, aşağıdakilerden hangisidir?

A) Koşma B) Semai C) Varsağı D) Mani E) Türkü

18. Kulak ver, dolaşan ruhumuzu tel tel
Dallardaki tomurcukları ürperten
Bir türkü söylenmede kendiliğinden
Dinledikçe ömrün artar, öyle güzel

Bu dörtlükteki uyak düzeni ve türü aşağıdakilerden hangisidir?

A) Sarmal - zengin uyak
B) Çapraz - tam uyak
C) Düz - tam uyak
D) Çapraz - yarım uyak
E) Sarmal - tam uyak



EDEBİ TÜRLER İLE İLGİLİ YAZILI SORULARI



1. Bu türde konu, çoğunlukla tarih ve mitolojiden alınır. Bayağılıklara asla yer verilmez. Yapıt, bir günde yaşanabilecek basit ve tek bir olay üzerine kurulur. Kişiler olağanüstü karakterlerdir.Anlatımda ise şiirsellik ağır basar.

Bu parçada tanıtılan tür, aşağıdakilerden hangisidir?

A) Trajedi B) Dram C) Fars D) Melodram E) Feeri

2. Seçilen konularda günlük yaşamın izleri vardır.(I) Bu konular şiir ve düzyazıyla (II) işlenebilir. Sahnede her tür olay gösterilmez. (III) Üç birlik kuralına bağlılık gözardı edilir. (IV) Kahramanlarda seçkinlik aranmaz.(V)

A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.

3. Aşağıdakilerden hangisi klasik komedyanın özelliklerinden değildir?

A) Kahramanlar sıradan ve halktan kişilerdir.
B) Ürkütücü ve çirkin olaylar sahnede gösterilir.
C) Konuşmalarda üslup inceliği aranmaz.
D) Konular mitolojiden ve tarihten alınır.
E) Zaman, olay, yer birliği kuralına uyulur.

4. İnsanoğlunun yaşadığı yerlerin dışına çıkma, bu yerlerden öteleri görme ve gördüklerini paylaşma gereksiniminin ürünüdür...... Evliya Çelebi'nin de bu yazı türünde, kültürel bir hazineyi -kimi yerde abartmalar olsa da- bizlere miras bıraktığı tartışmasız bir gerçektir.

Bu parçada boş bırakılan yere, aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A) fıkra B) gezi yazısı C) deneme D) biyografi E) mektup

5. I. Tanınmış bir kişinin yaşamını anlatan yazılardır.
II. Hayat öyküsü, kronolojik sırayla verilir.
III. Tarafsızlık bu yazıların temel niteliğidir.
IV. Araştırma yapılarak, bilgi ve belge toplanarak yazılır.

Yukarıda özellikleri verilen yazı türü aşağıdakilerden hangisidir?

A) Deneme B) Biyografi C) Günlük D) Anı E) Biyografi

6. Aşağıdaki yazı türlerinin hangisinde nesnellik aranır?

A) Biyografi B) Deneme C) Eleştiri D) Gezi yazısı E) Fıkra

7. Bu tür yazılarda yazar, yaşadığı ilginç olayları derler. Bu derlemede tarihsel sıra önemli değildir. Okuyucu, yazarın yaşadığı olaylara bakarak onun gelişimi hakkında fikir edinir. Anlatılan olaylar, herkesçe bilinen olayların perde arkasını aydınlatır nitelikteyse tarihi belge niteliği de taşıyabilir.

Bu parçada tanıtılan yazı türü, aşağıdakilerden hangisidir?

A) Gezi yazısı     B) Otobiyografi     C) Fıkra     D) Röportaj        E) Anı

8. Kalıplaşmış sözlerle halk arasında yaşarlığını korur bu tür. Olağanüstü karakterler bu türün kahramanlarını oluşturur. Anlatılanların sonunda iyiler hep mutluluğa ulaşır. Anlatılan olayların yeri hayali, zamanı ise belirsizdir.

Bu parçada tanıtılan tür aşağıdakilerden hangisidir?

A) Hikâye     B) Gezi yazısı      C) Bilimkurgu     D) Masal      E) Otobiyografi

9. I. Otobiyografi
II. Roman
III. Deneme
IV. Gezi yazısı
V. Anı

Yukarıdaki yazı türlerinden hangileri içerik ve anlatım tekniği bakımından birbirine en yakındır?

A) I. ve II. B) I. ve V. C) II. ve III. D) II. veV. E) III. ve V.

Böyle söyleyen biri, aşağıdaki yazı türlerinden hangisini tercih eder?

A) Fıkra B) Makale C) Deneme D) Günlük E) Gezi yazısı

11. Benim yazım taze bir ekmeğe benzer. Fırından çıktığı an çıtır çıtırdır, taptazedir ekmek. Ertesi güne kaldığında bu tazeliğini yitirir. Benim yazılarım da ekmek gibi ertesi güne kalmadan bütün çekiciliğini yitirir. Gazetelerin bir köşesini her gün doldurmak çok zor bir iş aslında. Beni asıl üzen şey, özene bezene yazdıklarımın yirmi beşinci saati hiç görememesidir.

Bu parçada sözü edilen yazı türü aşağıdakilerden hangisidir?

A) Eleştiri B) Günlük C) Fıkra D) Deneme E) Otobiyografi

12. Filmin asıl başarısı, yerli yerinde verilen monologlardır. Bu monologlarda kullanılan müzikler izleyiciye her türlü duygusallığı yaşatıyor film boyunca. Filmin belki de en başarılı kısımları bu monologlardır, ilk sahneden itibaren durağanlığın yok olduğu yerler, monolog kısımlarıdır.

Bu parça, aşağıdaki yazı türlerinin hangisinden alınmıştır?

A) Eleştiri B) Fıkra C) Günlük D) Deneme E) Röportaj

13. Geçmişimi bu defterlerde sakladım. Düzenli olarak yirmi dört saatimin, geceleri hariç, envanterini çıkardım. Çoğu zaman gördüğüm rüyaları da kayda aldım. Bir sene öncesinin bir gününü sorgulayan bir yazıyı okumanın verdiği tat bir başkadır. Hafızaları sürekli taze tutmanın en güvenilir yolunun................ yazmaktan geçtiğine inanırım.

Bu parçada boş bırakılan yere, aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A) deneme B) makale C) fıkra D) röportaj E)günlük

14. I. Her konuda yazılabilir.
II. Bilgi vermek asıl amaçtır.
III. Bir gerçeği savunmak için yazılır.
IV. Yazarın, konunun uzmanı olması beklenir.

Yukarıda özellikleri verilen yazı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Anı B) Makale C) Eleştiri D) Fıkra E) Deneme

15. Aşağıdakilerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?

A) Hikâye, romana göre daha kısa bir anlatı türüdür.
B) Hikâyede kahraman sayısı romana göre daha azdır.
C) Romanda, kişiler türlü yönlerden, hikâyede tek yönden ele alınır.
D) Romanda, olaydan çok, çevre ve kişilerin betimlenmesine ağırlık verilir.
E) Serim, düğüm, çözüm bölümleri hikâyede de romanda da yer alabilir.

16. Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayları konu edinir.Eski biçimlerine "kıssa" denen bu düzyazı türünün edebiyatımızda modern anlamdaki ilk örneklerine Tanzimat döneminde rastlarız. Memduh Şevket Esendal, Ömer Seyfettin, Saik Faik, Haldun Taner bu türün bizdeki tanınmış yazarlarıdır.

Bu parçada tanıtılan yazı türü aşağıdakilerden hangisidir?

A) Hikâye B) Roman C) Tiyatro D) Fıkra E) Söylev

17. Manisa, Lidyalılardan beri 1500 metrelik Spil Dağı'na sırtını dayamış ve Gediz Havzası'na gözünü dikip yerleşmiş bir şehir. Nice saltanatları, harpleri, darpları yaşamış; ama ovanın yüzünde en ufak bir değişiklik olmamış. Alabildiğine geniş bir düzlük... Yumurta yuvarlasan durmaz. Ovayı yeşile boğan üç can damarı var: Kum Çayı, Nif Çayı ve Gediz Nehri.

Bu parça aşağıdaki yazı türlerinin hangisinden alıntıdır?

A) Anı B) Fıkra C) Eleştiri D) Öykü E) Gezi yazısı

18. Aşağıdakilerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?

A) Güncel konular üzerinde yazarın kişisel görüşlerini dile getirdiği gazete ve dergi yazılarına fıkra denir.
B) Bir yazarın, uzmanlık alanına giren bir konuda yazdığı, bilimsel özelikler taşıyan gazete ve dergi yazılarına makale denir.
C) Makalede yazar, herkesin anlayabileceği bir dil kullanmak, terimlerden, yabancı sözcüklerden kaçınmak zorundadır.
D) Masallardaki kimi kahramanlar, destanlardaki gibi olağanüstü kişilik özelliklerine sahiptir.
E) Eleştiride amaç, bir yapıtı değerlendirmek,
olumlu ve olumsuz yönleriyle okura tanıtmaktır.

DİVAN EDEBİYATI TEST SORULARI

1. "Divan şiirinin ilk büyük ustasıdır. İran etkisindeki din dışı şiiri ilk kez o verir. Benzetme örgüsü, düşsel gücüyle şiiri, sanatsal güzelliği amaçlar. Oysa, o dönem şiirinde öğreticilik ön plandadır. Kendine özgü bir şiir dili yaratır. Bilinen bir kasidesi, dokuz gazeli yayımlanmıştır."


Yukarıda sözü edilen Divan sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şeyhi 

 

B) Şeyyad Hamza
C) Dehhani D) Nesimi
E) Ahmet Fakih


2. Aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi doğru de¬ğildir?
A) Fuzuli - Şikayetname
B) Nabi - Hayriyye
C) Nefi - Siham - ı Kaza
D) Baki - Hüsn - i Aşk
E) Alişir Nevai - Hamse


3. Divan şairlerini ilgilendiren aşağıdaki açıklama¬lardan hangisi doğru değildir?
A) Şeyh Galip, yoğun hayalleri, canlı betimleme¬leri, karmaşık diliyle Divan şiirini son çizgisine ulaştırır.
B) Nedim'in tasavvufun etkisinde yazdığı şiirler, dinsel yönlendirmeye yöneliktir.
C) Bakı kullandığı mecaz ve mazmunlarla geliş¬miş bir zevki, ince bir beğeniyi simgeler.
D) Nabi 'hakimane' denilen felsefe ve düşünceye dayalı öğretici şiir çığırını açar.
E) Övgü ve yergide uçlarda olan Nefi, özellikle kaside alanında başarılıdır.


4. "Belli uğraşlar veren kişilerin yaşam öykülerinin toplandığı eserler; konularına göre çeşitlenirler. Şair, evliya yaşamlarını anlatanlar gibi. Türk edebiyatında bu türün ilki Ali Şîr Nevai'nin Mecalisü'n Nefais'idir."
Yukarıda sözü edilen tür aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tezkire B) Münşeat
C) Tarih D) Seferatname
E) Divan



5. Aşağıdakilerden hangisi 'kaside'nin bir özelliği değildir?
A) Beyit birimiyle yazılır; uyaklanışı gazeldeki gibidir.
B) Beyit sayısı 33 - 99 arası olup, aruzun her kalıbıyla yazılır.
C) Kasidelerin övgü bölümlerine 'tegazzül' denir.
D) Tanrı'ya yakaranlar 'münacat', Tanrı birliğini anlatanlar 'tevhid' adını alır.
E) Çoğu övgü amacıyla yazılır; özel bir plana uyarlar.
6. "XV. yüzyılda yaşamıştır. Tek eseri 'Vesiletü'n Necat'tir. Mesnevi biçimnde aruz ölçüsüyle yazılmış¬tır. Tanrı'ya yakarış (münâcât), peygamberin do¬ğumu (viladet), peygamber oluşu (risalet), göğe yükselişi (miraç), ölümü (rıhlet) ve dua bölümlerin¬den oluşan bu eseriyle büyük ün yapmıştır."
Yukarıda sözü edilen yazar ve eseri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fuzuli - Şikayetname
B) Şeyh Galip - Hüsn ü Aşk
C) Nabi - Hayriye
D) Süleyman Çelebi - Mevlid
E) Nef'i - Siham - ı Kaza


7. Aşağıdakilerden hangisi Divan edebiyatını etkileyen kaynaklardan biri değildir?
A) Kuran B) Hadisler
C) Türk destanları D) Ayetler
E) Şeyhname motifleri


8. "XV. yüzyılın büyük şairlerindendir. Yaşamı üzerine çok şey bilinmez. Bir şiiriyle Fatih'in dikkatini çekince, divan katipliğine alınır. İstanbul'a yerleşir. Kendine özgü imgeleri; yalın, atasözleri, halk söyleyişiyle zenginleştirilmiş dili, incelikli deyiş ve özgün anlatımıyla belirginleşir. Şiiri yalın ve doğaldır. Mazmunları günlük yaşama inmiş, canlıdır. Elimizde yalnızca Divanı bulunmaktadır."
Yukarıda sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Necati B) Nabi
C) Nefi D) Şeyh Galip
E) Süleyman Çelebi



9. Aşağıdakilerden hangisi Divan sürecine özgü eserlerden biridir?
A) Cezmi                 B) Divanü Lügat'it Türk
C) Dede Korkut       D) Köroğlu Destanı
E) Şikayetname



11. "Bilimsel anlayış, yansızlıkla yazılanları oldukça azdır. Çoğunlukla 'süslü nesir'le yazılırlar. Vakanüvisler olayları olduğu gibi değil, olmasını istedikleri gibi verirler. Bilimsel olmamalarına karşın gerçeği oldukları gibi yansıtmaya çalışanları da vardır."
Yukarıda sözü edilen Divan edebiyatı nesir türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tezkire                                     B) Münşeat
C) Seferatname                             D) Divan
E) Tarih



12. Aşağıdakilerden hangisi 'Divan şairleri'nin pek önemsemedikleri konulardan biridir?
A) Aşk, ayrılık acısı
B) Sevgilinin vefasızlığı
C) Yönetenlerin baskısı
D) Dünyanın geçiciliği
E) Ölüm endişesi



13. "Şiire egemendir; ölçü ve uyağı gerektiği gibi kullanır. Yeni tamlama ve deyimlerden oluşmuş zengin sözlüğü renkli, süslü, abartılı anlatımıyla kendine özgü bir yol oluşturmuştur. Övgüde, yergide sınır tanımaz. Türkçe, Farsça divanlarından başka yergilerinin toplandığı 'Siham - i Kaza' adlı bir eseri vardır."
Yukarıda sözü edilen Divan şairi, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fuzuli                     B) Nefi                       C) Nabi
D) Necati                     E) Baki



14. "Elçi, elçilik görevlerinin gördükleri, izlenimlerini, bulundukları ülkeyle ilgili görüşlerini yazdıkları eser¬lerdir. Bu tür eserlere XVIII. yüzyıldan sonra rastlanılır. Bunlardan Yirmi Sekiz Mehmet Çelebi'nin, Ahmet Rasim'in, Mustafa Sami'nin verdikleri oldukça önemlidir."

Yukarıda sözü edilen düzyazı türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Münşeat                     B) Tezkire
C) Seferatname               D) Tarih
E) Seyahatname



16. 'Baki' için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) 'Sünbül' kasidesiyle ünlendiği
B) Kadılık, kazaskerlik yaptığı
C) Çağının görkemini şiiriyle yansıttığı
D) Dilinin yalın, şiirinin süssüz olduğu
E) Kullandığı mazmun, mecazlarla Divanın doruk noktası sayıldığı


18. Aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
A) Murabba, aşk ve felsefeye özgü konuların işlendiği dört dizeli bir Divan şiir türüdür.
B) Muhammes, beş dizeli bentlerle kurulan, ilk bentin dizelerin kendi aralarında uyaklı bir şiir türüdür.
C) Başkasının gazelinin beyitlerinin başına üç dize eklenirse muhammes 'tahmis' olur.
D) Başkasının gazelinin beyit aralarına üçer dize yerleştirilirse muhammes 'taştir' olur.
E) Tuyug, beyit birimiyle yazılmış, ezgili çok sevilen bir Divan edebiyatı nazım biçimidir.



19. Aşağıdakilerden hangisi Divan edebiyatına özgü bir terim değildir?
A) Mazmun          B) Mecaz
C) Seci                  D) Teşbih
E) Ayak



20. Divan edebiyatı konusunda verilmiş, aşağıdaki yargılardan hangisi doğru değildir?

A) Türklerin, İslamiyet'i benimsedikten sonra Arapça ve Farsça'nın etkisiyle oluşturdukları, belli biçim ve özü olan, belli ilkelere bağlı edebiyattır.
B) Uyağın koşullara bağlanması, Divan şairlerinin yaratıcılığını arttırmıştır.
C) Nazım birimi beyittir. Şair, ne söyleyecekse iki dizeden oluşmuş 'beyit'te söylemek zorundadır.
D) Nedim ve kimi şairlerin birer türküsü dışında ölçü 'aruz' ölçüsüdür.
E) Uyak kurallara bağlıdır: Tam ve zengindir; hem kulak hem göz içindir.




21. Aşağıdakilerden hangisi 'süslü nesir'in özelliklerinden biri değildir?

A) Divan şiiri özelliklerinden yararlanılır.
B) Seciyi (nesirde uyak) temel alan nesirdir.
C) Süslü, bağlaçlarla uzatılan bu nesre 'inşa' denir.
D) Tarih, tezkire, münşeat mecmuaları bu nesirle verilir.
E) Amacı halkı yönlendirmek, halka bir şeyler öğretmektedir.



22. Aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?

A) XVI. yüzyılda Ahmedi, Aşık Paşa Anadolu lehçesiyle çeşitli eserler verirler.
B) Dindışı konularda Kadı Burhanettin, tasavvufta Seyit Nesimi XIV. yüzyılın önemli sanatçılarıdır.
C) XV. yüzyılın etkin sanatçıları Şeyhi, Ahmet Paşa, Necati, Ali Şir Nevai'dir.
D) XVI. yüzyılda dindışı konularda Fuzuli gündemdedir.
E) XVI - XVII. yüzyıl, özgün eser yerine nazirelerin'in üretildiği süreçtir.



25. "Tarihçi. 1655 - 1716 yılları arasında yaşamıştır. Sarayda ikinci 'vakanüvis' olmuş, Mora savaşında ölmüştür. 1591 - 1656 yılları arasındaki olayları tarih sırasına göre yazar; tarafsız, gerçekçi davranmış, gerektiğinde devletin tutumunu da eleştirmiştir. Betimlemeleri başarılıdır. Anlatımı günümüze göre süslü, çağına göre yalındır. Ayrıntıları kullanması, nükteleri zevkle okunmasına neden olmuştur. Kendi adıyla anılan tarihiyle ünlüdür."

Yukarıda sözü edilen Divan edebiyatı yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Naima                B) Koçi Bey
C) Sinan Paşa          D) Evliya Çelebi
E) Katip Çelebi

TÜRKİYE DIŞINDAKİ ÇAĞDAŞ TÜRK EDEBİYATI

AZERBAYCAN TÜRK EDEBİYATI

BAHTİYAR VAHAPZADE

ESERLERİ:
Menim Dostlarım, Aylı Geceler, Tan Yeri, Çınar,(şiir) İkinci Ses, Yağıştan Sonra, Artık Adam(tiyatro)
ŞEHRİYAR
ESERLERİ:
Heyder Baba’ya Selam, Divan, Türkçe Şiirinden Eserler

CELİL MEHMET KULİZADE

ESERLERİ:
Ölüler, Anamın Kitabı, Feyletonlar,Deli Yığıncağı, Belke De Gaytardılar

BULGARİSTAN TÜRK EDEBİYATI

RECEP KÜPÇÜ
ESERLERİ:

Ötesi Var, Ötesi Düş Değil

KAZAN TÜRK EDEBİYATI

AYAS İSHAKİ

ESERLERİ:
Zindan ,Familye Saadeti, Lokman Hekim, Ulug Bayrem (hikaye) Mulla Bubay,Ulug Muhammed,Tatar’ın Kızı(roman) İki Aşık , Kıyamet ,Muallim (oyun) Anı Defteri ,Otuz Yıllığım(anı)

KIBRIS TÜRK EDEBİYATI

OSMAN TÜRKAY
ESERLERİ:
Yedi Telli, Uyurgezer , Beethoven’dan Aydınlığa Uyanmak Avrupa Şiiri (şiir)

ÖZKER YAŞIN
ESERLERİ:

Kıbrıs’tan Atatürk’e, Namık Kemal Kıbrıs’ta , Kanlı Kıbrıs,Bayrak Destanı (şiir),
Kıbrıs’ta Vuruşanlar, Kıbrıslı Kazım (roman) Bütün Kapılar Kapandı (hikaye)

BATI TRAKYA TÜRK EDEBİYATI

ABDURRAHİM DEDE

ESERLERİ:
Rumeli’de Bırakılanlar, Azınlıklar Ezilmemeli (inceleme) Batı Trakya Türkleri,İlhanlı Destanı (deneme)

KIRGIZİSTAN TÜRK EDEBİYATI

CENGİZ AYTMATOV

ESERLERİ:
Gün Olur Asra Bedel, Beyaz Gemi, Cemile, Kopar Zincirlerini Gülsarı, Toprak Ana, Selvi Boylum, Fuhi Yama, Dişi Kurdun Rüyaları…

KIRIM TÜRK EDEBİYATI

GASPIRALI İSMAİL
ESERLERİ:
Kadıların Ülkesi, Aslan Kız , Gündoğdu, Medeniyet-i İslamiye, Selname-i türki, Asya’da Komşularımız, İki Bahadır,

CENGİZ DAĞCI
ESERLERİ:
Korkunç Yıllar, Onlar Da İnsanlar, O Topraklar Bizimdi, Badem Dalına Asalı Bebekler, üşüyen Sokak, Genç Temuçin

ÖZBEKİSTAN TÜRK EDEBİYATI

A.HAMİT SÜLEYMEN ÇOLPAN
ESERLERİ.

Uyanış , Tan Sırları, Koşuklarım
AYBEK

ESERLERİ:

Tuygular (şiir) Kutluk Kaan , Nevai, Balık ,Ulug Yol (roman)


UYGUR TÜRK EDEBİYATI

ZİYA SAMEDİ
ESERLERİ:

Boynu Kesik (müzikal) , Bir Tane Siyara, Dertlinin İnleyişi , Kaysıların Olgunlaştığı Dönem, Yılların Sırrı , Mayımhan (roman)

TÜRKMENİSTAN TÜRK EDEBİYATI

ATA ATACANOĞLU

ESERLERİ:

Üçlerin Siyahatı , Men Size Baryan , Guşgı Galası


IRAK TÜRK EDEBİYATI

ATA TERZİBAŞI

ESERLERİ:

Kerkük Hoyrat ve Manileri , Kerkük Şairleri , Arzı Kamber Masalı, Kerkük Havaları (araştırma)

ANI/ HATIRA TÜRÜ



Bir kimsenin kendi hayatını, yaşadığı devrede şahidi olduğu veya duyduğu olayları anlattığı yazıların ortak adı.

Edebiyat sahasının en yaygın türlerinden biridir. Bu türde verilen eserlerin çok değişik sahalarda oluşu, ona belli bir sınır çizme imkânını zorlaştırır. Hatıratın en önde gelen özelliği yazarının hayatının belli bir kesitini de alması ve çok sonra yazıya dökülmesidir. içlerinde hatıra özelliği bulunabilecek seyahatname, sefaret-nâme, muhtıra, tezkire, menkıbe, günlük, mektup, otobiyografi ve tarih türleri ile karıştırılmamaları gerekir. Bu türlerin her birinin kaleme alınış gayeleri ayrıdır. Ortak özellikleri ise yaşanmış olaylar üzerine kurulmuş olmalarıdır. Ancak bu özellik, onları birbirinin yerine koyma sebebi olamaz.

Hatırat ile günlük en çok karıştırılan iki türdür. Bu iki türün en önemli ayrılığı günlüklerin yaşarken, hatıratın ise yaşandıktan sonra kaleme alınmalarıdır.

Hatıralarını anlatacak olanlar gördüklerini, duyduklarını ve bildiklerini tam bir tarafsızlıkla ortaya koymalıdırlar. Ancak hatıraların kaleme alınışında çoğu zaman yazarın tercihi öne çıkar. Çoğu hatıra yazarı anlattıklarında kendini merkez olarak alır.

Hatıralar aradan uzun zaman geçtikten sonra kaleme alındıklarından, yazarlar ancak hafızalarında kalanları yazıya dökebilirler. Bu arada yanlış hatırlanan birçok bilgi de hatıralar arasına girebilir. Hatta yazarlar, günün şartlarına göre hatıralarını değiştirebilir, onlara yeni yorumlar getirebilirler.

Hatıra yazarlarının doğru olanı dile getirebilmek kaygısı ile kaleme aldığı devrelerle ilgili çeşitli belge, mektup günlük dergi ve gazetelerden faydalanabileceği de unutulmamalıdır.

Hatıra yazarları, hatıralarını kaleme alırlarken kendi bakış açılarını daima esas alırlar. Olaylar, kişiler ve üzerinde kalem oynatılan her durum, yazarın eğilimlerine göre yeniden ifade bulur.

Aynı olaylar etrafında başka başka kişiler tarafından kaleme alınmış hatıralar karşılaştırılacak olursa, bu özellik açık bir şekilde kendisini gösterir.

Hatıralarını yazanlar bunları meydana geldikleri zamanın imkânları ile değil, olup bitenleri erişmiş oldukları yani ve tecrübeli bakış açısından dile getirirler. Bundan dolayıdır ki hatıralar hep yazıldıkları andan bakılarak kaleme alınırlar. Bu bakımdan hatıraların mutlaka gerçeği anlattığı söylenemez ve onlara sağlam tarihî belgeler olarak bakılamaz.
Hatırat yayımlamanın çeşitli amaçlan vardır, insanlar, hayat tecrübelerinin başkalarına örnek olabileceğini düşünerek, bizzat yaşanılıp görülen olaylara açıklık ve yeni boyutlar kazandırmak iddiası ile; her dalda sanatkâr, devlet adamı, asker, politikacı ve bu gibilerin biyografilerini tamamlayacak bilgiler vermek üzere-, toplumdaki değişmelerle unutulmaya yüz tutmuş hayat tarzını ve toplum değerlerini tanıtma ve yaşatma gayesi ile; tarih ve kamu oyu karşısında hesaplaşmak, bir nevi günah çıkarmak maksadıyla, gelecek kuşaklara ders vermek için; özlediği mazisine dönüp mutlu olabilmek için ve daha başka sebeplerle hatıralar kaleme alınabilir.

Her ne sebeple kaleme alınırsa alınsın hatıralarda dürüstlük, samimiyet ve sorumluluk duygusu ön planda tutulmalıdır.

Tarihe, topluma, sanata şekil ya yön vermiş kimselerin hayatı daima insanların ilgisini çekmiştir. Hatıralar, bu konularda ve daha başka sahalarda isim yapmış insanlar üzerinde umumî bilgilerden daha özel bilgiler verir. Bu özelliğinden dolayı hatıralara daima ilgi duyulmuştur.
Hatırat yazıları genel mânâda edebiyat sahası içinde kabul edilirler. Ancak onların edebiyat dünyası içindeki ve edebî eserler arasındaki yerini tayin eden dilleridir. Açık, anlaşılır, sade ve canlı bir dil ile yazılan hatırat kitapları olduğu gibi çeşitli söz ve mânâ sanatları ile yüklü hatırat kitapları da vardır. Hatırat türü için tercih edilen açık, sade, anlaşılır, objektif ve canlı bir üslûpla yazılmış olmalarıdır.

DİL VE ANLATIM SINAVI 9.SINIF 2.DÖNEM 1.YAZILI

1. İnsanlarla olan ilişkilerinde açık oynamayı severdi.

Altı çizili sözün cümleye kattığı anlam,aşağıdakilerden hangisinde vardır?

A)Yolu hemen hemen yarıladık.
B)Göz göre göre battı.
C)Belirgin bir görüşü olmadı.
D)Kolay anlaşılır bir insandı.
E)Benim hiçbir gizli niyetim yok.

2.Şiirler,romanlar ve öteki edebi ürünler kişiyi beslediği için okunur.

“Beslediği” sözcüğünün bu cümledeki anlamı aşağıdakilerden hangisidir?

A)incelttiği            B)zenginleştirdiği         C)güçlendirdiği    D)yoğunlaştırdığı           E)arttırdığı

3.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “kırmak” sözcüğü” temel anlamıyla kullanılmıştır?

A)Akşamki lodos soğuğu kırdı.
B)Hastalık hayvanların tümünü kırdı.
C)Ağaca uzanıp küçük bir dal kırdı.
D)Kaptan geminin dümenini sola kırdı.
E)Son saldırı askerlerin direncini kırdı.

4.Tek bir sözcükle anlatılacak bir kavramın birden çok sözcükle anlatılmasına “dolaylama” denir.

Aşağıdakilerin hangisinde dolaylama yapılmamıştır?

A)Türkiye’nin tahıl ambarına doğru yola çıktık.
B)Ünlü sanatçı çağın vebasına yakalanmış.
C)Önce müzikte,sonra beyaz perdede başarılı oldu.
D)Yoksullar kara kışı hiç sevmez.

5.Söylenişleri bir,anlamları ve çoğu kez de türleri farklı olan sözcüklere “sesteş sözcükler” denir.

Aşağıdakilerin hangisinde buna örnek olabilecek bir sözcük kullanılmamıştır?

A)Bu yıl kış soğuk geçiyor.
B)Kâğıdın iki yüzüne yazı yazdı.
C)Aralarındaki bağ oldukça güçlüydü.
D)Odaya,sessizce girdi.
E)Kır saçları onu olgun gösteriyor.

6.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde altı çizili kelime ötekilere göre daha genel anlamlıdır?

A)Malatya’da kayısıların dallarını erken budarlar.
B)Okulun bahçesine ağaç dikmek için çukurlar kazılmış.
C)Meyve ağaçlarının aşı zamanı çoktan geçmişti.
D)Orman Müdürlüğüne fidan almak için gitmiştik.
E)Bu bitkilerin özlerinden böcekler de yararlanır.

7.Aşağıdaki deyimlerin hangisi “bir konu üzerinde inceleme yapmadan rastgele söz söylemek” anlamındadır?

A)Kafa patlatmak             B)Kafası çalışmak
C)Kafadan atmak              D)Kafası durmak                  E)Kafa tutmak

8.Aşağıdakilerden hangisi bir atasözüdür?

A)Dört ayak üstüne düştü.
B)Yalnız taş duvar olmaz.
C)Gözleri fal taşı gibi açıldı.
D)Har vurup harman savurdu.
E)Sözü ağzında geveledi.

9.I.Bir koyundan iki post çıkmaz.
II.Açma sırrı dostuna,o da söyler dostuna.
III.Bir korkak bir orduyu bozar.
IV.Komşu komşunun külüne muhtaçtır.
V.Bir ağızdan çıkan bin ağza yayılır.

Yukarıdaki atasözlerinden hangileri aynı anlamdadır?

A)II. ve V.          B)I. Ve III.             C)IV. Ve V.
D)I. ve IV.         E)II. ve IV.

10.Aşağıdaki atasözlerinden hangisinde mecazlı bir söyleyiş yoktur?

A)Üzüm üzüme baka baka kararır.
B)Arı,bal yapacak çiçeği bilir.
C)Kaz gelecek yerden tavuk esirgenmez.
D)Kusursuz dost arayan dostsuz kalır.
E)Ağaç yaş iken eğilir.

11.”Şiir duygudur,ama duygu şiir değildir.” Cümlesine aşağıdakilerden hangisi anlamca en yakındır?

A)Şiir duygusuz,duygu şiirsiz olmaz.
B)Şiiri duygu diye tanımlamak mümkündür.
C)Şiirde duygu ön plandadır;ama duyguda şiir ön planda değildir.
D)Şiirde duygu çok önemlidir.
E)Şiirin kaynağı duygu;duygunun kaynağı da şiirdir.

12.İnsanlar tecrübeleri ölçüsünde değil,tecrübelerden aldıkları dersler nispetinde olgundur.

Aşağıdakilerden hangisi,bu cümleyle yakın anlamdadır?

A)Yaşadıklarını dikkate alan insanlar,aklı başında hareket edenlerdir.
B)Bizden öncekilerin yaşam deneyimlerini göz ardı etmekten kaçınmalıyız.
C)Deneyimler bir derstir;ancak bu,ömür boyu sürecek bir ders değildir.
D)İnsan,deneyimleriyle değil,deneyimlerden öğrendikleriyle erdemli olur.
E)Yaşam,her zaman farklı olaylarla dolu olduğundan,geçmişi bir kenara bırakmalıyız.

13.”Savaşta dövüşenlerden çok,kaçanlar ölür.” Cümlesinde anlatılmak istenene en yakın yargı,aşağıdakilerden hangisidir?

A)Güçlüklerden kaçmak kurtuluş değildir;kurtuluş onlarla savaşmaktır.
B)Güçlüklerle mücadele etmenin tek yolu,savaş değildir.
C)Zor işlerden kaçmak,insanın acizliğini gösterir.
D)Zorluklarla uğraşanlar,hiçbir zaman yenilgiye uğramazlar.
E)Zor işlerden kaçmak,her zaman kurtuluştur.

14.Davranışlarımı bazen anlamlandıramıyor,kendi kendime gülüyorum;ama aynı şeyi yapmaktan da kendimi alamıyorum.Örneğin,pazardan gelen birisine “Pazardan mı geliyorsun?”,çamaşır yıkayan birisine “Çamaşır mı yıkıyorsun?”,ders çalışan birisine “Ders mi çalışıyorsun?” diye sormamızı anlamlandıramıyorum.Ne yaptığını gördüğümüz halde niçin böyle sorular sorarız herkese,bilemiyorum.

Yukarıdaki parçada üzerinde durulan nedir?

A)İnsanların çeşitli özellikleri                   B)Anlamsız davranışlar
C)İnsanların farklılıkları                            D)Hayatın giderek değişmesi
E)Karşıt davranışlar

15.Amerika’nın o ünlü köprülerinden birinin üstünde dilencilik yapan kör bir adam varmış.Dilencinin göğsünde “Doğuştan kördür.” Yazan bir tabela asılıymış.Köprüden geçenlerden biri bu tabelayı ters çevirmiş ve tabelanın arkasına “Bahar geliyor,ama ben baharı göremeyeceğim!” yazıp tekrar dilencinin göğsüne asmış.Bu olaydan sonra beş kat artmış dilencinin günlük kazancı.

Aşağıdakilerden hangisi bu parçaya başlık olmaya en uygundur?

A)Yardımlaşmanın Önemi   

               B)Sözün Gücü
C)İnsan ve Toplum                             D)Görünüşün Önemi         E)Bahar ve İnsan

16.Hayatı,insanı ve tüm evreni ilk yaş bilinciyle her gün yeniden tanımayı istiyorum.Kendimi aşmayı,yenilemeyi,zamanı şimdiye kadar olduğundan daha iyi biçimde kullanmayı istiyorum.İçimdeki mavi kürenin tüm ışıklarını,renklerini ortaya dökmek,daha güzel,daha yoğun,yazdıklarıma benzemez şeyler yazmak istiyorum.İnsan gerçeğini yerelden evrensele taşıyanlardan biri olmak istiyorum.

          Bu parça bütünüyle ele alındığında aşağıdaki sorulardan hangisine bir cevap olabilir?

A)Gelecek için zihninizden neler geçiyorsunuz?
B)Hayatı yeterince tanıyor musunuz?
C)Yazdıklarınızı yeterli buluyor musunuz?
D)Bize,kendinizi anlatmak ister misiniz?
E)Yazı yazmak sizi mutlu ediyor mu?

17.Hayat bazen çekilmez oluyor dostlarım.Ne gökyüzü,ne deniz kenarı,ne bağlar,ne bahçeler,ne kız,ne şiir,ne aldığın ceket,ne giydiğin ayakkabı,ne bindiğin araba...Hiçbir şey insanı sarsmıyor,kandıramıyor.Sonra bir şiir düşüyor dilime ve “Gün olur,alır başımı giderim.” Diyorum ama nereye?Tevfik Fikret’in “Ömr-i Muhayyel” şiirindeki mutluluklarla dolu hayal ülkesini,Haşim’in bu dünyada olmayan “O Belde”sini özlüyorum.Çok uzaklarda öyle bir yer olduğunu ve orada bölüşülmeye hazır mutlulukların olduğunu düşlüyorum düşlemesine de sonunda her çeşmeden boş dönüyor elimdeki tas.

           Böyle diyen birisi aşağıdakilerden hangisiyle nitelendirilemez?

A)Sıkıntılı                    B)Kararsız               C)Bunalımlı
D)Umutsuz                  E)Çaresiz

18.Çocukluğum küçük bir köyde geçti.Yaşamım sıradandı.Olağanüstü bir olay yaşamadım ben.Buna karşılık şehir yaşantısını da tanımak istemedim.Gün gelip zoraki olarak şehre gitmek zorunda kalınca üzülmüştüm.Çünkü şehir kirliydi;hırsızlık,dolandırıcılık,kısacası yalanın bininin bir para olduğu yerdi şehir;ama benim o şirin köyüm öyle miydi?Her şey selam sıcaklığında samimi ve içtendi burada.

         Bu parçadan aşağıdakilerin hangisi çıkarılamaz?

A)Çocuk köyden ayrılırken üzülmüştür.
B)Şehir köy ile karşılaştırılmıştır.
C)Şehirde modern imkânlar daha fazladır.
D)Çocuğun köyde sıradan bir hayatı vardır.
E)Çocuk köyüne özlem duymaktadır.

19.Aşağıdakilerin hangisinde ünsüz benzeşmesine aykırı bir kullanım vardır?

A)Sisler Bulvarı’ndan geçtim sırsıklam.
B)Yağmur bardakdan boşanırcasına yağıyordu.
C)Çocuğun ipek tenine hafifçe dokundu.
D)Yakıp yırtmıştım bütün mektuplarımı.
E)Herkesten farklı olduğunu söylerdi hep.

20.”Çocuğunu dövdüğünü kabul etmek istemeyeceğini bildiğim için konuşmamayı yeğledim.” cümlesinde kaç yerde ünsüz yumuşaması vardır?

A)1         B)2          C)3        D)4           E)5

21.”Sütten ağzı yanan yoğurdu üfleyerek yer.
       Bu atasözünde aşağıdaki ses olaylarından hangisi yoktur?

A)Kaynaştırma harfi         B)Ses düşmesi

C)Ses yumuşaması            D)Ünlü daralması
E)Ünsüz benzeşmesi

22.Aşağıdaki altı çizili sözcüklerin hangisinde farklı bir ses olayı vardır?

A)Yavrusunu kucağına aldı doyasıya kokladı.
B)Gönlümde açmadan solan bir gülsün.
C)Azıcık aşım,kaygısız başım.
D)Sızladı yüreğim seni görünce.
E)Çocuğun benzi gittikçe sararıyordu.

23.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “-de” bağlacının yazımıyla ilgili bir yazım yanlışı yoktur?

A)Gelipte bizi bulamazsan kapıya not bırak.
B)Sende kalan mektuplarıda gönder.
C)Oraya şimdi de daha sonrada gidebiliriz.
D)Bu servetin hepsini çalışıp ta kazandım.
E)Gidip de dönmemek,dönüp de görmemek var.

24.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir yazım yanlışı vardır?

A)Onların evi 6.ıncı katta değil miydi?
B)Her şey senin istediğin gibi olamaz.
C)Ben de onunla birlikte yürüdüm.
D)Bu yıl sınav mayısta yapılacak.
E)Bu dershane ODTÜ’yü hayal olmaktan çıkarıyor.

25.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yazım yanlışı vardır?

A)Amcamın kızı Ayşe 3 Mart 1991 de doğdu.
B)Dün konuştuğum kişiyle Cuma günü buluşuyoruz.
C)Ankara’daki arkadaşım haziran ayında gelecek.
D)Okullar,geçen yıl 15 Haziran 2007’de kapandı.
E)Yapraklar,eylül ayında dökülmeye başlar.

26.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde iki nokta(:) yerinde kullanılmıştır?

A)Arkadaşını gördü:Onunla üç dakika konuştu.
B)Bir haf ta önce kış geldi:Her yer karlarla örtüldü.
C)Çocuklar uzaktan göründüler:Birazdan burada olurlar.
D)Garip davranmasının sebebi şudur:Uykusuzluk.
E)Bunların hepsi de çok çalışkandır:Bunu o da biliyor.

27.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde noktalı virgül(;) yerinde kullanılmıştır?

A)Olayı ne arkadaşına;ne de ailesine anlattı.
B)İnsan;kendi başarısını kendi hazırlar.
C)Bu konuları anlattım;da ama onlar anlamamış.
D)Cihan yıkılsa;emin ol,bu cephe sarsılmaz.
E)Yoldaki çocuklardan henüz haber alamadık;yoksa başlarına bir iş mi geldi?

28.Aşağıdaki altı çizili sözcüklerden hangisinin kökü türce ötekilerden farklıdır?

A)Bizim eve bir süzgeç almalısın.
B)Bu öksürük şurubunu her akşam içmelisin.
C)Bu sabah kışlaya iki bölük asker geldi.
D)Şimdi getirilen balığın yüzgeçleri çok geniş.
E)Bölgemizde başaklar sararmaya başladı.

29.Aşağıdakilerin hangisinde “-ler” eki eklendiği kelimeye diğerlerinden farklı bir anlam katmıştır?

A)Onun dünyalar kadar malı var.
B)O gün ne karlar yağdı,ne karlar!
C)Akşama kadar güneşlerde yatarsan böyle olur.
D)Ne güzeller sevdim,zaten yoktular.
E)Çocuk,iki gündür ateşler içinde yatıyor.

30.Aşağıdaki dizelerin hangisinde türemiş sözcük yoktur?

A)Ne yıldızlar kaynaşır gökyüzünde.

B)Gökyüzü ekilmiş yıldız dağı gibi.
C)Bugün uçurtma uçuruyordum rüyamda.
D)Yalnızlığın sesini duyuyordum her an.
E)Siz baksanız da bir şey göremezsiniz.

31.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde altı çizili sözcük,birden çok yapım eki almıştır?

A)Sevgi insanın en iyi duygularındandır.
B)Akıncı cetlerinin ihtirasını duydum.
C)Ev sahibi kiracısına çok iyi davranıyordu.
D)Balıkçıya gideceğini söyleyerek buradan ayrılmıştı.
E)İlk kez bu yıl gözlük kullanmak zorunda kaldım.

32.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ögelere ayırmada yanlışlık yapılmıştır?

A)Ünlü yönetmen/bu filmle/Oscar Ödülü’nü/kazanmıştı.
B)Aydınlarımız/halka yaklaştıkça/daha çok/seviliyor.
C)Köylüler/bataklığı kurutmak için/ne yapacaklarını/bilmiyordu.
D)Dünkü soygunda/polis/hırsızlardan ikisini/yakalamış.
E)Kitap okumak/bir insanın dünya görüşünü/ çok/genişletir.

33.Çam ağaçlarının gölgesi karlı kaplı toprağa yansıyordu.

       Bu cümlenin ögeleri sırasıyla aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?

A)Özne,belirtili nesne,dolaylı tümleç,yüklem
B)Özne,dolaylı tümleç,yüklem
C)Belirtili nesne,dolaylı tümleç,yüklem
D)Özne,dolaylı tümleç,belirtili nesne,yüklem
E)Belirtili nesne,zarf tümleci,yüklem

CEVAP ANAHTARI

1.E     2.B     3.C     4.E     5.D     6.E     7.C      8.B     9.A      10.D      11.C     12.D    13.A    14.B    15.B    16.A   17.B     18.C
19.B     20.D    21.D     22.C    23.E    24.A     25.A   26.D     27.E    28.E   29.D   30.E    31.B   32.C  33.C