1.Edebiyat,bir güzel sanat
dalıdır.Bütün sanatlar gibi,edebiyat sanatı da öğrenilmez.Onun ancak bilimi
öğretilebilir.Yani demek istiyorum ki,sanat,bilimden sonra gelir ve her
sanatçı,işin bilim yanını öğrendikten sonra,kendi sanatını kendini oluşturur.Edebiyat
kitapları da bilimi öğretme bakımından yararlıdır.
Aşağıdaki yargılardan hangisi
bu parçanın düşüncesi ile çelişir?
A)Bilim öğrenmeden sanat
yapılamaz.
B)Edebiyat bir güzel sanat
dalıdır.
C)Edebiyat kitapları edebiyat
sanatını da öğretir.
D)Edebiyat kitaplarıyla
edebiyat bilimi öğretilir.
E)Sanatçı,bilimi öğrendikten
sonra kendi sanatını kendi oluşturur.
2. .
Aşağıdaki tanımlardan hangisi yanlıştır?
a. Anlam bütünlüğü taşıyan
ikiden çok mısra kümesine bent denir.
b. Mısra sonlarında, ayrı
anlamdaki kelimelerdeki ses benzerliğine kafiye denir.
c. Divan şiirinde ve onun
etkisinde kalan şiirlerde anlam bütünlüğü taşıyan iki mısraya beyit denir.
d. Ölçülü mısra kümeleriyle
kurulan yazı şekline nazım, nazımla ortaya konmuş kısa eserlere dörtlük
denir.
e. Ölçü ve uyak geleneğine
bağlı olmayan yazılara nesir denir.
3. I.
Görünce bir kuvvetin bükülmeyen kolunu
Ne var değiştirse
de ayaklarım yolunu
II. Hasretinle her dem bağrım deliktir
Kül oldu vücudum
yanıktır
III. Karışmasın kimse
benim karıma
Rahm etmesin gören
ah u zarıma
IV Gökyüzünde tüten olsam
Yeryüzünde biten olsam
V. İstinye Körfezi’nde bu
akşam garipliği
Bir mihnetin
sonunda teselli kadar iyi
Yukarıdaki beyitlerin
hangisinde, redif kullanılmamıştır?
a. I
b. II c. III d. IV e. V
4. Sağ yanımda homurdayan, ak köpüklü engin
mavilik… İsyan eden bir insan gibi üzerimde engin bir mavi kubbe… kandillerini
yakmış; sessizlik içinde huzur bulan bir derviş sanki.”
Yukarıdaki parçada “benzeyen”
varlıklar aşağıdakilerden hangileridir?
a. İnsan- dalga b. Su- köpük c. Deniz- gökyüzü
d. Sular- gökyüzü e. İnsan- gökyüzü
5. “Yaşamı anlayabilmek için tek şey yeterli
değil. Umut, büyük bir öğretmendir; ama, umutsuzluk da büyük bir öğretmendir.
Merak büyük bir öğretmendir; ama, şaşkınlık da öyledir. Yaşamın kendisi de bir
öğretmendir de ölüm de”
Bu parçada belirtilenlerle
asıl anlatılmak istenen nedir?
a. Hayat, engellerle dolu
olduğundan bazen çok sıkıcı gelebilir insana
b. İyimser kişilerin mutlu
olması çok da zor değildir.
c. İnsanlar dış dünyayı
duyuları ve duygularıyla anlamak durumundadır.
d. Gerçek yaşam, kitaplarla
değil, deneyimlerle güzelleşir.
e. Yaşamı anlayabilmek,
olumlu ve olumsuz durumları bir arada düşünmekle mümkündür.
6. Aşağıdaki dizelerin
hangisinde dört ögesi de bulunan bir teşbih vardır?
A)Sarar yırtık bir yağmurluk
gibi hüzün gönlümü
B)Yarım bir kızartı içindedir
gökyüzü
C)Puslu bir çisenti arkasında
kalsın ay
D)Sıla kızgın bir
deniz,yaksın,dağlasın
E)Oralarda kaldı bir yanı,bir
yanım buralarda.
Yukarıdaki dizede,aşağıdaki
edebi sanatlardan hangileri vardır?
A)Teşhis-mecaz-ı mürsel
B)Benzetme-mecaz
C)Açık istiare-telmih
D)Hüsn-i talil-telmih
E)Teşhis-İstiare
8. Aşağıdaki beyitlerin hangisinde redif
vardır?
A)Sönmüş saçlarında son damla
ışık
Ve yüzleri duman kadar dağınık
B)Bir düşün içinde gibi her
akşam
Geçer bu sokaktan binlerce adam
C)Umut gözlerinde ölü bir
bakış
Bulamadılar nedir ki,yaz kış
D)Çığlık bir bükülüş
dudaklarında
Dolaşırlar şehrin sokaklarında
E)Sanki yalvaran bir duadır
onlar
Bir nehir,bu nehir her akşam akar
9. Aşağıdaki beyitlerin hangisinde zengin
kafiye kullanılmıştır?
A)Geniş kanatları boşlukta
simsiyah açılan
Ve arkasında güneş doğmayan büyük kapıdan
B)Yaşamak zevki nedir bilmez
ölümden korkan
Gür bir imanla damarlarda ateşten bir kan
C)Geçince başlayacak bitmeyen
sükûnlu gece
Guruba karşı bu son bahçelerde keyfince
D)Ya şevk içinde harap ol,ya
aşk içinde gönül
Ya lâle açmalıdır göğsümüzde yahut gül
E)Böyle bir dersi alan ruha
vatan dar görünür
Daima başka sefer,başka ufuklar
görünür
10. Aşağıdakilerden hangisi teşhise(kişileştirme)
örnek olarak gösterilemez?
A)Islak tavandan içeriye
sinirli bir ışık süzüldü.
B)Bütün masallar yaylanın
koynunda büyüdü.
C)Destanlar suyunu,Sakarya
nehrinden aldı.
D)Yayla insanı
durgun,vurdumduymaz bir göl gibidir.
E)Yaylanın sesi yanık,türküsü
acıklıdır.
11. Çalıkuşu,tamamıyla eski Çalıkuşu
olmuştu.Geçici bir fırtına ile örselendikten sonra tekrar güneşe kavuşan taze
çiçekler gibi günden güne açılıyordu.
Yukarıdaki parçada birbirine
benzetilenler,aşağıdakilerden hangisinde bir arada verilmiştir?
A)Çalıkuşu-çiçekler B)Fırtına-çiçekler
C)Çiçekler-güneş D)Çalıkuşu-güneş
E)Fırtına-Çalıkuşu
12. Aşağıdaki dizelerin hangisinde yarım
uyak vardır?
A)Bir varlığı istemekle
hâlâ,sersem
Dünyaları eskitip geçenler her dem
B)Onlar ki öz olmakla ün
almışlardır
Yükseklere çok düşünce salmışlardır
C)Benim çektiğimi kimler
çeker
Gözlerim kanlı yaşyar döker
D)Esrârını âlemin bilen bir
insan
Kaygıyla sevinci bir tutar her yandan
E)Bir şanlı saray gökleri
sarmıştı kolu
Şahlar eşiğine yüz sürmüştü yolu
13. .Ellerim takılırken rüzgârların saçına
Asıldı arabamız bir dağın
yamacına
Her tarafta yükseklik,her
tarafta ıssızlık
Yalnız arabacının dudağında
bir ıslık
Bu dörtlüğün uyak düzeni
aşağıdakilerden hangisidir?
A)Düz uyak B)Sarma uyak C)Çapraz uyak
D)Cinaslı uyak E)Örüşük uyak
14. Edebiyatta insana ait özellikler kurmaca
bir yapıyla verilir. Bu yapı içinde gerçek dünya değiştirilir. Okuyucuya estetik bir zevk verecek biçimde şekillendirilir. Bu
nedenle edebî metinlerin dili günlük dilden farklı bir yapıdadır. Mecazlı
ifadelere sıkça başvurulur.
Yukarıdaki parçada
aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
A)Edebiyat insana ait
özellikleri kurmaca bir yapıyla verir.
B)Edebî metinlerde gerçek
dünya değiştirilerek verilir.
C)Edebî metinlerde okuyucuya
estetik zevk vermek amaçlanır.
D)Edebî metinler gelenekle
sıkı bir ilişki içindedir.
E)Edebî metinlerde işlenmiş
bir dil vardır.
15. Edebî metinler kurmaca bir yapıya
sahiptir. Bu kurmacanın malzemesi gerçek ve gerçekliktir. Edebî metnin yapısını
meydana getiren bütün ögeler somut olarak vardır. Gerçek ve gerçeklik günlük
hayatta çok farklı görünüş ve kılıklarda karşımıza çıkar.
Yukarıdaki parçadan
aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?
A)Edebî metinlerin malzemesi
gerçekliktir.
B)Edebî metni meydana getiren
ögeler somut olarak vardır.
C)Edebî metinler kurmacadır.
D)Edebî metinlerde kullanılan
dil işlenmiş bir dildir.
E)Edebî metinlerdeki gerçeklik
günlük hayattan farklı bir gerçekliktir.
16.Aşağıdaki dizelerin hangisinde ulama
yoktur?
A)İstanbul’un öyledir baharı
B)Bir aşk oluverdi âşinalık
C)Aylarca hayal içinde kaldık
D)Zannımca Erenköyü’nde
artık
E)Görmez felek öyle bir baharı
17.Aşağıdaki beyitlerin hangisinde tunç kafiye vardır?
A)Eyvah ne yer yâr kaldı
Gönlüm dolu âh u zâr kaldı
B)Tabiplerde ilaç yoktur
yarama
Aşk deyince ötesini arama
C)Meraklanma,gönlüm dağlardan
yüce
Bir gün değil,beş gün değil,her gece
D)Bildir bana nerde,nerde
Yarab
Kim attı beni bu derde Yarab
E)Süratle nasıl da değişti
halim
Almaz bunu havsalam,hayâlim.
18.Aşağıdaki beyitlerin hangisinde cinaslı
kafiye vardır?
A)Bir bölük turnaya sökün
dediler
Yürekteki derdi sökün dediler
B)Sihrine uğrattın şaşırttın
beni
Aşk ateşi ile pişirdin beni
C)Veysel der ismini koymam
dilimden
Ayrı düştüm vatanımdan ilimden
D)Geçti istemem gelmeni
Yokluğunda buldum seni
E)Vurdu beni zalim,kanlı
yaramaz
Gayet çoktur,değil benim yaram az
19.Aruz ölçüsü(vezni) ile ilgili aşağıdaki
bilgilerden hangisi yanlıştır?
A)Hecelerin uzunluk-kısalık
gibi ses değeri bakımından denk olmasına dayanır.
B)Arap edebiyatında ortaya
çıkmıştır.
C)Türk dilinin yapısına uygundur.
D)Türk edebiyatına
İranlılardan geçmiştir.
E)Mısra sonlarındaki bütün
heceler kapalı sayılır.
20.Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi
yanlışlığı yapılmıştır?
A)Hece ölçüsü,bir şiirin bütün
dizelerinin eşit sayıda heceden oluşması esasına dayanır.
B)Yazılış ve okunuşları aynı
ancak anlamları farklı sözler cinaslı kafiyeyi oluşturur.
C)Bir dizenin sonundaki bir
sözcük başka bir dizenin sonundaki sözcüğün sonunda geçiyorsa buna tunç uyak
denir.
D)Aruz ölçüsü sözcükteki
kapalı ve açık hecelerin belli bir düzen içinde alt alta gelmesiyle oluşan bir
ahenk içerir?
E)Dize sonlarında anlamları ve
görevleri aynı olan ses veya sözlere uyak denir.
21. Evleri var hâne hâne
Benleri var dâne dâne
Saramadan kâne kâne
Görmedin mi ah civan Aliş’imi
Yukarıdaki dörtlük ile ilgili
aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Redif kullanılmıştır.
B) a a a b şeklinde
kafiyelenmiştir.
C) Zengin kafiye
kullanılmıştır.
D) 8’li hece ölçüsüyle
yazılmıştır.
E) “Kana kana” söyleyişi
kafiye için “kâne kâne” olmuştur.
22. Ak tüylü köpektir koyun sürüsüyle
Seğirtir kaval sesinde sağa sola
Seğirtir kaval sesinde sağa sola
Çobandır köyün yamacında
Yayar davarı da çömelir
Meşe dallarının altına
Bu dizelerde aşağıdaki şiir türlerinden hangisine özgü
bir nitelik vardır?
A) Lirik
B) Dramatik C)
Didaktik
D) Epik E) Pastoral
23.
Kara gözler, kara gözler
Kararmış kara gözler,
Gemim deryada kaldı,
Yelkenim kara gözler.
Bu dörtlükteki en belirgin edebi sanat, aşağıdakilerden hangisidir?
Kararmış kara gözler,
Gemim deryada kaldı,
Yelkenim kara gözler.
Bu dörtlükteki en belirgin edebi sanat, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tecahül-i arif
B) Kinaye
C) Mübalağa
D) Teşbih
E) Cinas
24. Tarihsel
ve sosyal alandan hareketle dille gerçekleştirilen edebî metinler de diğer
güzel sanat eserleri gibi döneminden izler taşır. Çünkü döneminde hâkim olan
ahlâk ve estetik anlayışına uygun olarak kaleme alınmıştır bu metinler.
Yukarıdaki parçada
vurgulanmak istenen düşünce aşağıdaki seçeneklerden hanginde verilmiştir?
A)Edebî metinler oluşturduğu
dönemin özelliklerini üzerinde taşır.
B)Edebî metinler şairin
düşünce dünyasının yansımasıdır.
C)Edebî metinler sosyal
çevreden etkilenir.
D)Edebî metinlerde tarihsel
olaylar işlenebilir.
E)Ahlâk ve estetik edebî
metinlerin en önemli parçasıdır.
25. Yunus Emre 13. yüzyılda Anadolu’da
yaşamış mutasavvıf bir şairimizdir. Tasavvuf düşüncesinde dünya geçici bir yer
olarak görülmektedir. Çünkü asıl olan ölümden sonra sürdürülecek hayattır.
Gerçek mutluluğa ancak orada ulaşılabilir. Bu dünya geçicidir; burası yalnızca
ahirete hazırlık yeridir. Bu anlayış tasavvuf düşüncesinin esasıdır.
Yunus’u dönemindeki bu
düşünceyle şiir yazmaya iten etmen aşağıdaki seçeneklerden hangisinde
verilmektedir?
A)Dini yaşayış
B)Dönemindeki Zihniyet
C)Sanat
D)Tarihi faktörler
E)Savaşlar
CEVAP ANAHTARI
1.C 2.D 3.E 4.C 5.E 6.A 7.A 8.D 9.B 10.D 11.A 12.C 13.A
14.D 15.D 16.D 17.B 18.E 19C 20.E 21.A 22.E 23.E 24.A 25.B