Cumhuriyet Dönemi Roman Çıkmış Sorular
Memleketi ve memleket gerçeklerini yansıtmayı amaçlayan Millî Edebiyat Dönemi roman ve öyküsünün anlatımı, büyük ölçüde gözlemci gerçekçiliğe dayanır. Bu dönemin ünlü yazarlarından biri olan ... gerçekçilik akımına bağlı kalmıştır.
1. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıda verilenlerden hangisi getirilemez? (2010)
A) Reşat Nuri Güntekin
B) Refik Halit Karay
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
D) Memduh Şevket Esendal
E) Abdülhak Şinasi Hisar
2. Aşağıdaki yapıtlardan hangisi tür bakımından ötekilerden farklıdır? (2010)
A) Mahur Beste
B) Sürgün
C) Ölmez Otu
D) Makber
E) Aylak Adam
Peyami Safa, Tanzimat’tan itibaren Türk romanının
değişmez ana konularından biri olan yanlış Batılılaşmanın toplumsal yapıda yol
açtığı yıkımları hemen hemen bütün yapıtlarında işler. Bunlardan biri olan ...
adlı yapıtında, farklı kültürleri, dünya görüşlerini ve yaşama biçimlerini
anlatır. Özellikle Doğu ve Batı çatışmasını yansıtmayı amaçlayan romanın
iletisi, roman kahramanlarından Neriman'ın yaşadığı bunalımlar ve iç çatışmalar
yoluyla biçimlendirilir.
3. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? (2010)
A) Bir Tereddüdün Romanı
B) Dokuzuncu Hariciye Koğuşu
C) Mahşer
D) Fatih-Harbiye
E) Yalnızız
Özellikle, yarattığı karakterlerle ünlenen, daha çok kadınlar arasından seçtiği
kişileri bütün psikolojik incelikleriyle ustaca canlandıran yazarımız ...
.
4. Bu cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? (2010)
A) Yakup Kadri Karaosmanoğlu’dur
B) Halide Edip Adıvar’dır
C) Refik Halit Karay’dır
D) Ömer Seyfettin’dir
E) Reşat Nuri Güntekin’dir
Türk edebiyatının en iyi romanlarından olan ----,1949’da kitap olarak basılır.
---- İstanbul’a olan derin sevgisini yansıttığı bu romanında, Mümtaz ile
Nuran’ın aşkı çerçevesinde eski-yeni, Doğu-Batı ve aşk ile toplumsal sorumluluk
arasındaki çatışmayı ve bu çatışmaların doğurduğu bireysel bunalımları
irdeler.
5. Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangileri sırasıyla
getirilmelidir?
A) Baba Evi – Orhan Kemal
B) Huzur – Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Küçük Ağa – Tarık Buğra
D) Bir Düğün Gecesi – Adalet Ağaoğlu
E) Yorgun Savaşçı – Kemal Tahir
6. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? (2010)
A) Bilge Karasu, Yeni Yalan Zamanlar’da
büyük ölçüde kadın sorunlarını somutlayıcı bir tutumla yansıtmaya çalışmıştır.
B) Romanlarında bilinç akışı, iç monolog gibi yeni anlatım teknikleriyle
kendine özgü bir yol bulan Adalet Ağaoğlu’nun ilk romanı, Ölmeye
Yatmak’tır.
C) Oğuz Atay’ın Tutunamayanlar
romanı, ele aldığı konu, konuyu işleyiş tarzı ve kullanılan yeni anlatım
teknikleri bakımından dikkate değer nitelikler taşır.
D) Yusuf Atılgan’ın Anayurt Oteli adlı romanı, aynı otelde kâtiplik
yapan Zebercet adlı kahramanın ruhsal dünyasının açığa çıkarılması üzerinde
şekillenir.
E) Toplumcu gerçekçi tutumla bireyin iç
dünyasına kapanışını birlikte anlatan Haldun Taner, Şişhaneye Yağmur Yağıyordu,
On İkiye Bir Var adlı kitapları ile ödül almıştır.
Göğsü bağrı açıktı. Elinde orak vardı. Ekin biçiyordu. Yüzünü toprağa, sırtını
güneşe vermişti. Tarladaki ekini kurtarmaya çalışıyordu. Sırtında kaput
bezinden bir iç gömleği vardı. Dışlığı yoktu. İç gömleği kirden meşine
dönmüştü. Elindeki orak küçüktü, koç boynuzu kadar bir şeydi. Bu yılın buğdayı
geçen yılın buğdayından uzun gibi geliyordu gözüne. Dizine çıkmıyordu ama
kıraçta ne buğdaylar olmuştu bundan boysuz. “Biz bu cenabet topraklarda çok
buğdaylar gördük bacaksız, çok arpalar biçtik cüce.” dedi içinden. Adam usta
orakçıydı. Ama ustalık para etmiyordu kıracın ortasında. Bunalıyor, ikide bir
dikiliyor, elini kalçasına koyup küçük, kaplumbağa gözlerini kısarak aşağılara,
yola bakıyordu. Gelip geçen “otopos”ları izliyordu. Ama çok dikelemiyordu,
karısı mız mız ediyor, oğlu kararıyordu. Gözünün kuyruğuyla baksa anlardı.
Yüzde yüz kızıyorlardı.
7. Bu parçadan edebiyatımızdaki toplumcu gerçekçi hikâye ve roman anlayışıyla ilgili
aşağıdaki özelliklerden hangisi çıkarılamaz? (2010)
A) Köye ve köylüye yönelme anlayışı benimsenmiştir.
B) Kişiler iç ve dış dünyasıyla birlikte ele alınmıştır.
C) Sorunların yansıtılması amaçlanmıştır.
D) Gözleme dayalı bir anlatım söz konusudur.
E) Halkı aydınlatma amacı güdülmüştür.
Dünya edebiyatında, Rus yazarı Çehov’un öncüsü olduğu, anlatımı olaya
yaslandırmayan, geleneksel anlamda serimi, düğümü, çözümü olmayan bir öykü
türüdür durum öyküsü.
8. Aşağıdaki yazarlardan hangisi özellikle bu öykü türünde ürün vermemiştir? (2010)
A) Memduh Şevket Esendal
B) Sait Faik Abasıyanık
C) Vüsat O. Bener
D) Ömer Seyfettin
E) Oktay Akbal
9. Aşağıdakilerden hangisi modernizmi esas alan yapıtların belirleyici özelliklerinden
biri değildir? (2010)
A) Okurların merak duygusunun kamçılanması amaçlanır.
B) Yaşamın çok boyutlu ve kavranması zor gerçeklerden oluştuğu savunulur.
C) Anlatıcı, büyük ölçüde birey bilinciyle kendi “ben”ini öne çıkarır.
D) Topluma ait değerleri yansıtma amacı yoktur.
E) Anlatılanlar kişilerin iç dünyasının süzgecinden geçirilerek
verilir.
19. ve 20. yüzyıl başlarında İstanbul, sahne olduğu hayat biçimleriyle
medeniyet değişikliğinin oluşturduğu karmaşayı, çeşitli yönleriyle yansıtır.
Ana konu olarak karşımıza çıkan Doğu-Batı ya da eski-yeni çatışması, mekân
boyutunda İstanbul yaşamının anlatılmasıyla verilir. Şehrin toplumsal yaşamının
kalbinin attığı mesirelerde kadın-erkek karşılaşmalarına olanak sağlayan modern
hayat, özel hayatı da etkilemiştir. Modern hayat, Beyoğlu vitrinlerinden, önce
göz ve gönüllere sonra da konaklara ya da geleneksel yapıya uygun olan evlere
sızmıştır. Bütün bu özellikleriyle İstanbul, Tanzimat romanlarında işlenen ana
konuların mekânı olmuştur.
10. Bu parçada sözü edilenlerle aşağıdaki romanlardan hangisi arasında
ilinti kurulamaz?(2011)
A) Sinekli Bakkal
B) Ayaşlı ve Kiracıları
C) Kuyruklu Yıldız Altında Bir
İzdivaç
D) Mai ve Siyah
E) Dokuzuncu Hariciye Koğuşu
Kimi incelemecilere göre, Türk romanının doğuş döneminde roman kişilerine örnek
oluşturanlar arasında Hacivat ve Karagöz tiplemelerinin olduğu da söylenebilir.
Bu iki tip, modern yazarları oldukça etkilemiştir. Karagöz’ün, toplumsal
rolleri üstlenen geleneksel kişinin; Hacivat’ın da Tanzimat’tan sonra sınıfını
bulamamış alafranga tipin temsilcisi olarak örneksendiği düşünülebilir. ...
Meftun, ... Behiç, ... Seniha, ... Bihruz kültürel anlamda bir bakıma
Hacivat’ın torunlarıdır.
11. Aşağıdakilerden hangisi bu parçada boş bırakılan yerlerden birine
getirilemez? (2011)
A) Kiralık Konak’taki
B) Şıpsevdi’deki
C) Araba Sevdası'ndaki
D) Sözde Kızlar’daki
E) Küçük Ağa’daki
Kurtuluş Savaşı’yla ilgili önemli romanlar arasında (I) Halide Edip Adıvar’ın Vurun
Kahpeye, (II) Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Yaban, (III) Kemal Tahir’in Yorgun Savaşçı, (IV) Attila İlhan’ın Kurtlar Sofrası, (V) Tarık Buğra‘nın Siyah Kehribar adlı yapıtlarını
sayabiliriz.
12. Bu parçadaki numaralanmış yerlerden hangisinde bir bilgi yanlışı
vardır? (2011)
A) I. B) II. C) III.
D) IV. E) V.
13. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? (2011)
A) Necati Cumalı‘nın ilk romanı Tütün
Zamanı; Yağmurlar ve Topraklar, Acı Tütün ile devam eden Ege üçlemesinin ilk
halkasıdır.
B) Orhan Kemal, Çukurova yöresinin ve
o yöredeki çaresiz insanların sorunlarını Ortadirek, Yer Demir Gök Bakır gibi
romanlarında ele almıştır.
C) Fazıl Hüsnü Dağlarca, çok kolay ve rahat
yazabilen, Cumhuriyet Dönemi Türk şiirinin en uzun soluklu şairidir.
D) Behçet Necatigil‘in Bile/Yazdı, Evler ve
Eski Toprak kitaplarındaki şiirlerinde, eski ve yeniyle biçim ve tema
arasındaki uyum kendisini açıkça gösterir.
E) Şiirlerinin özü itibarıyla millî romantik bir şair olan Cahit Külebi‘nin şiir kitapları
arasında Adamın Biri’ni, Türk Mavisi’ni, Sıkıntı’yı ve Umut’u sayabiliriz.
14. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? (2011)
A) Roman ve hikâye alanında ürünler veren Vüs’at O. Bener,
ilk hikâye kitabı Dost’ta, küçük kentlerdeki sıradan insanların iç ve dış
dünyasını anlatan yapıtlar ortaya koymuştur.
B) Rasim Özdenören, kimi öykülerinde aile
içi çatışmalara, çözülme ve dağılmalara yol açan etkenleri, onların dokusuna
sindirerek anlatmıştır.
C) Ferit Edgü, Çığlık adlı
hikâyesinde iç ses yöntemini kullanarak okurun kafasında birbirini çağrıştıran
kimi sorular uyandırmaya çalışmıştır.
D) Hikâyelerinde, yaşadığı dönemin tanıklığını yapmak isteyen Füruzan, 1972’de Parasız Yatılı adlı hikâyesiyle
Sait Faik Hikâye Ödülü’nü almıştır.
E) Nezihe Meriç, Bir Deli Ağaç‘ta
topladığı hikâyelerini aşk ve ölüm teması etrafında geliştirmeyi, arka planda
da hayatın güzelliklerini anlatmayı amaçlamıştır.
Pabuççular ve eskiciler, işlerinin üzerine abanmış, acele acele, takır takır
çekiç sallarken “Aganta burina burinata!” diye kâinata meydan
okuyan nidamızı duyunca, işlerinin üzerinden doğruldular. Birdenbire çekiç
takırtısı sustu. Hatta halis muhlis bir kara adamı olan Aşçı Yaşar bile sesini
kapıp koyverdi ve eskicilerle beraber “Aganta!” diye narayı bastı. Neşenin
seslerimize, seslerimizin neşeye verdiği sonsuz hürriyette, muhayyilem hız
aldı.
15. Aşağıdaki yapıtlardan hangisi bu parçanın yazarına ait değildir? (2012)
A) Uluç Ali Reis B) Deniz Gurbetçileri C) Mavi Sürgün
D) Ötelerin Çocuğu
E) Deniz Küstü
Reşat Nuri Güntekin, toplum yapımızdaki
değişmelerin aile üzerindeki yıkıcı etkilerini ... adlı romanında göstermiştir.
Bu romanda, Tanzimat’tan beri üzerinde durulan Batılılaşma özentisinin olumsuz
sonuçları yansıtılmıştır. Bu durumu bir ölçüde Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun ... adlı yapıtında
da görebiliriz.
16. Bu parçada boş bırakılan yerlere, verilen bilgilere göre aşağıdaki
yapıtlardan hangileri sırasıyla getirilmelidir? (2012)
A) Yaprak Dökümü – Kiralık Konak
B) Çalıkuşu – Hüküm Gecesi
C) Bir Kadın Düşmanı – Yaban
D) Dudaktan Kalbe – Ankara
E) Acımak – Panorama
Kimi eleştirmenlere göre gerçeğin, bir sanatçı tutumuyla değil, bir bilim
insanı gibi algılanarak oluşturulduğu söylenen ..., gerçekte ilginç
bir romandır. Roman, karşılaştığı birtakım doğaüstü olaylara kendisince çözüm
bulamayan ve bu yüzden kuşku ve endişelere kapılan materyalist düşünceli septik
Doktor Ferit'in, çevresindeki bazı kişilerin telkinleriyle, bu durumdan
kurtularak huzura kavuşmasını konu alır.
17. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki yapıtlardan hangisi
getirilmelidir? (2012)
A) Süngülerin Gölgesinde
B) Matmazel Noraliya'nın Koltuğu
C) Yalnızız
D) Bir Tereddüdün Romanı
E) Dokuzuncu Hariciye Koğuşu
Cumhuriyet Dönemi romanı, Cumhuriyet öncesi anlatı temelleri üzerine kurulmuş
bir romandır. ... gibi, aslında Cumhuriyet öncesinde yazmaya
başlayıp bu dönemde de devam eden pek çok romancıyla karşılaşırız.
18. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki yazarlardan hangisi getirilemez? (2012)
A) Hüseyin Rahmi Gürpınar
B) Reşat Nuri Güntekin
C) Aka Gündüz
D) Refik Halit Karay
E) Sabahattin Ali
Gerek anlatım biçimi gerek çizdiği tipler gerekse romana taşıdığı konular
yönünden ele alındığında ... Aylak Adam adlı romanıyla, Tanpınar romanının,
özellikle de Huzur ve ... romanlarının başlattığı, alışılagelmiş modern roman
yazma anlayışının dışına çıkanların başında gelir.
19. Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilenler
sırasıyla getirilmelidir? (2012)
A) Adalet Ağaoğlu - Mahur Beste
B) Tarık Buğra - Ölmeye Yatmak
C) Yusuf Atılgan - Saatleri
Ayarlama Enstitüsü
D) Attila İlhan - Kılavuz
E) Bilge Karasu - Sırtlan Payı
Cimrilik, korkaklık, evlat sevgisi gibi bütün insanlarda ortak olan bir
niteliği abartarak bir insanda toplama işidir tipleştirme. Söz gelimi Balzac'ın
Goriot Baba'sı, Cervantes'in Don Kişot'u birer tiptir. Buna göre Oğuz Atay'ın Tutunamayanlar adlı
romanındaki ..., Yaşar Kemal'in Ortadirek adlı
romanındaki ... birer tiptir.
20. Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisinde verilenler
sırasıyla getirilmelidir? (2012)
A) Cemil - Afife
B) Hayri - Hakkı Celis
C) Yusuf - Fahim Bey
D) Selim - Meryemce
E) Adnan - Seniha
Cumhuriyet Dönemi'nin kimi romancıları, özellikle halkın sorunlarını yansıtma,
bu sorunlar doğrultusunda okurları bilinçlendirme amacını gütmüşlerdir. Bunun
için de insanları ezen koşulları, bu koşulları ortaya çıkaran etkenleri
romanlarında ele alıp işlemişlerdir.
21. Aşağıdaki romanlardan hangisi yukarıda belirtilen tutumla oluşturulmamıştır? (2012)
A) Kuyucaklı Yusuf
B) Tütün Zamanı
C) Kaplumbağalar
D) Rahmet Yolları Kesti
E) Sonuncu
22. Orhan Kemal'in Baba Evi adlı
yapıtıyla aşağıdaki yapıtların hangisi arasında konusal yönden kimi açılardan
bir benzerlik kurulamaz? (2012)
A) Kurt Kanunu
B) Kayıp Aranıyor
C) Kopuk Takımı
D) Arkadaş Islıkları
E) Sokaktaki Adam
23. Aşağıdaki yapıtlardan hangisi türü bakımından ötekilerden
farklıdır? (2012)
A) Duvarların Ötesi
B) Biz İnsanlar
C) Günün Adamı
D) Bir Adam Yaratmak
E) Fadik Kız
24. Aşağıdaki yazarlardan hangisinin yapıtlarında fantastik gerçekçiliğe ait
ögeler ağır basmaktadır? (2012)
A) Oktay Akbal
B) Rasim Özdenören
C) Nazlı Eray
D) İnci Aral
E) Nezihe Meriç
Yalnızca olaya yaslanan; girişi, gelişmesi, sonucu olan; okuyucuyu bir gerilim
içinde tutarak az sonra ne olacak sorusunun ardına düşüren bir öykü türüdür
Maupassant tarzı öyküler. ... bu türde yazan en ünlü öykücülerimizden biridir.
25. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki yazarlardan hangisi
getirilmelidir? (2012)
A) Ömer Seyfettin
B) Selim İleri
C) Memduh Şevket Esendal
D) Bilge Karasu
E) Sait Faik Abasıyanık
İç içe geçmiş iki olay zinciri ile ..., kişisel değişimleri konu alması bakımından Zehra'nın, hatıra defterindeki maceralar bakımından da Mürşit Efendi’nin romanıdır. Çocukluğundan itibaren babası Mürşit Efendi’yi kötü bir insan olarak tanıyan Zehra; hoşgörüsüz, disiplinli, katı kalpli bir öğretmendir. Mürşit Efendi; okulunu bitirdikten sonra idealist bir memur olarak Anadolu’ya gelmiş, Anadolu'nun memurları bekleyen çürümüşlüğü içerisinde kaybolmuştur. Kötü bir evlilik yapmış, çok istemesine rağmen çocuklarıyla gereği kadar ilgilenememiştir. Yani kendi iradesi dışında yaşayan bir insan durumuna gelmiştir. İşte bu insanın pişmanlıklar ve çaresizliklerle dolu hatıra defteri, ölümünden sonra kızı Zehra'nın eline geçmiş, böylece Zehra'nın dış dünya ile ilişkisi de yeniden şekillenmiştir.
26. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki eserlerden hangisi
getirilmelidir? (2013)
A) Dudaktan Kalbe
B) Çalıkuşu
C) Yeşil Gece
D) Acımak
E) Miskinler Tekkesi
27. Yakup Kadri Karaosmanoğlu ile ilgili olarak
aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? (2013)
A) Kiralık Konak’ta modernleşme sürecinde apartman ile konak
hayatını, dede-torun arasındaki hayat tarzı ve zevk farklılığı çevresinde
işlemiştir.
B) Nur Baba’da gerçek kimliğinden uzaklaştırılan tekke hayatını,
tekke şeyhinin (Nuri) yaşadıkları ile anlatmıştır.
C) Hüküm Gecesi’nde İttihat ve Terakki yıllarını, gazeteci Ahmet
Kerim’in yaşadıkları çevresinde anlatmıştır.
D) Yaban’da Kurtuluş Savaşı öncesi Türk aydını ile Türk köylüsü
arasındaki derin uçurumu, romana has kurgu ile gözler önüne sermeye
çalışmıştır.
E) İki cilt hâlinde 1953-1954’te yayımladığı Sodom ve Gomore’de,
Cumhuriyet’in kuruluşundan Demokrat Partinin iktidara geldiği zamana kadar
geçen süreci, değişik zihniyetleri temsil eden kişiler ve
olgu çerçevesinde bir bütünün değişik kolları olarak
dikkatlere sunmuştur.
28. Aşağıdakilerden hangisi, Batılılaşma sorununu belirli tipler çevresinde
ele alan eserlerden biri değildir? (2013)
A) Ömer Seyfettin – Efruz Bey
B) Reşat Nuri Güntekin – Yaprak Dökümü
C) Yaşar Kemal – Ağrıdağı
Efsanesi
D) Halit Ziya Uşaklıgil – Aşk-ı Memnu
E) Hüseyin Rahmi Gürpınar – Şık
Bazı edebî metinler, tarihî olaylara dayanır. Bu tür eserlerde bazı gerçeklere
bağlı kalınsa da eserin orijinalliğini ve okunurluğunu sağlayan, yazarın
kurgulama gücüdür. Okuyucu kalın bir tarih kitabını alıp baştan sona okumaya
yanaşmaz ama birkaç ciltten oluşan sürükleyici tarihî bir romanı çok kısa
sürede bitirebilir.
29. Aşağıdaki eserlerden hangisi, bu parçada anlatılan roman türüne örnek
olarak gösterilemez? (2013)
A) Osmancık
B) Devlet Ana
D) Hep O Şarkı
E) Yılkı Atı
30. Aşağıdaki eserlerden hangisi, türü yönüyle ötekilerden farklıdır? (2013)
A) Kara Kitap
B) Kılavuz
C) Yağmur Kaçağı
D) Unutma Bahçesi
E) Ruh Üşümesi
31. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? (2013)
A) Hemen her öyküsünde okura komik gelecek ögelerden yararlanan Haldun Taner, aynı şekilde bütün
öykü ve oyunlarında bazen de aşırıya kaçarak şive, lehçe taklitleri yapar.
B) Bu Ülke, Cemil Meriç’in, aydın ve halkı birbirinden ayıran duvarları yıkmak
amacıyla yazdığı denemelerinin yer aldığı bir kitaptır.
C) Roman ve öykülerinde ayrıntılara inerek bazen öğretici yanı ağır basan bir
üslup sergileyen Selim İleri, deneme ve hatıralarında bir düşünce
adamı tavrını benimsemiştir.
D) Şiirleriyle tanınan Sevinç Çokum; Batı kültürüyle yetişmiş, denemeleri ve
Fransızcadan çevirdiği kitaplarıyla da öne çıkmıştır.
E) Özellikle roman ve öyküleriyle bilinen Fakir Baykurt’un en tanınan eserleri
arasında Yılanların Öcü, Tırpan sayılabilir.
1960’lı yıllardan sonra İslami söylem, taklit düzeyindeki Batılılaşma ile
geleneksel hayatın ve bu hayata özgü değerler manzumesinin karşı karşıya
getirilmesi şeklinde dikkati çeker. Çok Sesli Bir Ölüm, Çözülme adlı öykü
kitapları olan ... , bu hareketin öncü adlarından biridir.
32. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi
getirilmelidir? (2013)
A) Tarık Buğra
B) Rasim Özdenören
C) Mustafa Kutlu
D) Samiha Ayverdi
E) Adalet Ağaoğlu
33. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? (2014)
A) Kemal
Bilbaşar'ın ünlü eseri Cemo, Şeyh Sait Ayaklanması sırasında, Doğu Anadolu'daki
ağa-kul-devlet üçgeni içindeki ilişki ve çatışmalar üzerine kurulmuştur.
B) Necati Cumalı’nın Tütün Zamanı adlı romanında Cemal ile Zeliş’in aşkı çevresinde
Batı Anadolu'daki tütün ekicilerinin kendi aralarındaki sevgileri,
yalnızlıkları, umutları, toprağa bağlılıkları vb. trajik bir şekilde
hikâyeleştirilmiştir.
C) Sabahattin Ali’nin ilk romanı
Kuyucaklı Yusuf’ta Anadolu’da çürümüş, parasal gücün yönlendirdiği adalet
mekanizmasının bireysel isyanları oluşturması anlatılır.
D) Bir Düğün Gecesi'nde, 1970’li yıllarda Türk toplumunun genel bir tablosunu
sunan Adalet Ağaoğlu; dönemin farklı görevlerde bulunmuş, farklı dünya
görüşlerine sahip tiplerini bir düğünde buluşturur.
E) Kemal Tahir, Esir Şehrin İnsanları’nda Osmanlı
Devleti’nin kuruluş dönemini anlatmıştır; olaylar 1290 yılında iki aylık süre
içinde geçer.
Postmodern anlatımın kullanıldığı ... birçok anlamsız unsurun bir bütüne yürümesini önleyen eksiklikler var. Böylece her okuyucu, eline geçen tanıdık bir ipucunu tutarak görmek istediklerini bu romanda bulmaktadır. Bu bakımdan eserde “ayna” kavramının kullanılması anlamlıdır. Zira okuyucu kendi bilgisini ve hayallerini, bu romanda bulduğu “ayna”lardan birine yansıtmak ve onu eserin bütününe hâkim kılmak imkânına sahiptir. Aynı özellikleri Yeni Hayat’ta da bulmak mümkündür.
34. Bu parçada boş bırakılan yere, aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? (2014)
A) Kara Kitap’ta
B) Sessiz Ev’de
C) Benim Adım Kırmızı’da
D) Cevdet Bey ve Oğulları’nda
E) Beyaz Kale’de
Destan ve mitlerde görülen, insanların bir kahraman oluşturma eğiliminin çağdaş
bir tiyatro eserine uygulanışı ve geleneksel tiyatronun modern ögelerle sahneye
konuşu olarak nitelendirilebilecek eserlerin başında Brecht’in etkisiyle
yazılmış olan ... gelir.
35. Bu cümlede boş bırakılan yere, aşağıdakilerden hangisi
getirilmelidir? (2014)
A) Keşanlı Ali Destanı
B) Bir Adam Yaratmak
C) Susuz Yaz
D) Eski Çarıklar
E) Reis Bey
Her Gece Bodrum’dan sonra “roman yazma” isteği bir dönem çok ağır bastı. Bunda
öyle sanıyorum ki Attila İlhan’ın etkisi olmuştur. Nasıl Yeni Dergi
yıllarında, Memet Fuat’ın etkisiyle öyküler yazdıysam Attila Bey’in yol açışıyla da Ölüm İlişkileri'ni,
Cehennem Kraliçesi’ni yazdım. Galiba hep yazma isteğiydi asıl ağır basan. Ama öyküden
hiçbir zaman kopmadım. Sonra bir dönem geldi, öykümüzün geldiği noktayı kendime
çok yabancı buldum. Belki bu da seyrek yazmama yol açtı.
36. Bu parçada kendisi ve eserlerinden söz eden sanatçı aşağıdakilerden
hangisidir? (2014)
A) Oktay Akbal
B) Sabahattin Kudret Aksal
C) Selim İleri
D) Bilge Karasu
E) Orhan Pamuk
37. Samiha Ayverdi ile ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? (2014)
A) Sanatında mistisizmin büyük bir yeri vardır.
B) Roman ve öykülerinin teknik ve anlatım özellikleriyle pek fazla
ilgilenmemiş, daha çok vereceği mesaj üzerinde yoğunlaşmıştır.
C) Roman kişilerinin çoğu, çevresinde tanıdığı insanlardan izler taşır.
D) Eserlerindeki olaylar daha çok Anadolu'nun muhtelif şehirlerinde
geçmektedir.
E) Doğu-Batı, madde-mana, sevgi-nefret, dünya-ahiret, sabır-öfke gibi temel
karşıtlıklar eserlerinin konusunu oluşturur.
Yazarın hemen her öyküsünde hangi düzeyden, hangi meslekten olursa olsun,
başlangıçta duygu yoksulu gibi bir izlenim bırakan öykü kahramanları;
birdenbire bir halk filozofu, bir şair, bir düşünür olarak kabuğundan dışarı
çıkar. Öykünün etki gücü, işte o andan itibaren artar. Türk hikâyeciliğinde
yeni bir tarzın öncülerinden olan yazarın bütün öykülerinde kahraman ya kendini
aşmak için çırpınır ya da başka türlü anlaşılmaya yatkın kişiliğini birdenbire
gerçek çizgileriyle ortaya koyar. Lüzumsuz Adam, Mahalle Kahvesi ve Havada
Bulut tanınmış öykü kitaplarından bazılarıdır.
38. Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir? (2015)
A) Füruzan
B) Oktay Akbal
C) Sait Faik Abasıyanık
D) Mustafa Kutlu
E) Haldun Taner
Romanlarındaki kişileri; onları etkileyen, yönlendiren toplumsal çevrelerinden
soyutlamadan vermiştir. Bundan dolayı biz, kişilerin davranışlarını
yadırgamadığımız gibi bireyle toplumu iç içe izleriz. Romanlarının erkek
kahramanları genelde değişik nedenlerle çevreleriyle uyum sağlayamayan
kişilerdir. Kadınlar ise farklı özellikleriyle boy gösterirler. Kuyucaklı
Yusuf’ta topluma boyun eğen, İçimizdeki Şeytan’da yavaş yavaş bilinçlenmeye
başlayan bir kadınla karşılaşırız.
39. Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir? (2015)
A) Orhan Kemal
B) Aziz Nesin
C) Kemal Tahir
D) Necati Cumalı
E) Sabahattin Ali
Adalet Ağaoğlu; Almanya’da kazandığı parayı bir otomobile yatıran ve onu binbir
özenle ülkesine getiren gurbetçinin hikâyesini, bir aydın uzaklığında ve
işçinin duygusunu küçümseyen bir edayla ... adlı romanında anlatmaktadır.
40. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki eserlerden hangisi getirilmelidir? (2015)
A) Fikrimin İnce Gülü
B) Ölmeye Yatmak
C) Üç Beş Kişi
D) Sessizliğin İlk Sesi
E) Bir Düğün Gecesi
..., hikâyecilerimiz arasında en dolambaçlı sorunları bile sadelik ilkelerinden
vazgeçmeden anlatabilen başarılı bir sanatçıydı. Bu tutum, onu bizde o zamanlar
moda olan Maupassant yerine adı yeni yeni duyulan Anton Çehov’a götürdü.
Şöhreti sevmezdi; bu yüzden Ayaşlı ile Kiracıları’na kendi ismini bile
koymamış, yalnızca isminin baş harflerini yazmıştı.
41. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? (2015)
A) Cemal Kuntay
B) Abdülhak Şinasi Hisar
C) Cevat Şakir Kabaağaçlı
D) Samiha Ayverdi
E) Memduh Şevket Esendal
1961’de yayımlanan ve uygarlık değişiminin birey üzerindeki sancılarını ele
alan ... adlı eseri; dengesiz, arayış içindeki kişiler aracılığıyla yaşadığı
dönemin eleştirisini yüklenir. İronik bir anlatımla iki uygarlık arasında
bocalayan Türk toplumunun tablosunun çizildiği roman, başkahraman Hayri
İrdal’ın anıları biçiminde kaleme alınmıştır. Yazar bu yarı meczup kahramanının
kişiliğinde; geçmiş özleminden kurtulamayan, geçmişe saplanmış aydınları
eleştirirken bir yandan da İkinci Meşrutiyet’in ilanından başlayarak siyasetin
güdümündeki sanat anlayışını ve üniversite çevresinin içe dönük kısır
çatışmalarını eleştirir.
42. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki eserlerden hangisi
getirilmelidir? (2015)
A) Esir Şehrin İnsanları
B) Saatleri Ayarlama Enstitüsü
C) Müfettişler Müfettişi
D) Kürk Mantolu Madonna
E) Bir Bilim Adamının Romanı
Peyami Safa ... adlı eserinde,
fakir ama erdemli vatansever bir gencin yaşadığı aşk neticesinde girdiği yüksek
zümrenin iç dünyasını anlatır. Yazarın asıl vermek istediği, düşünce ve
maneviyat bakımından Orhan’da meydana gelen değişmelerdir. Onun kendi
dünyasındaki bu değişmeler, materyalist bir çizgiden idealizme geçiş noktasında
verilir. Burada, materyalizmi simgeleyen Süleyman ile idealizmi simgeleyen
Necati’nin rolleri ve yönlendirici fonksiyonları dikkat çekicidir.
43. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki eserlerden hangisi
getirilmelidir? (2015)
A) Bir Tereddüdün Romanı
B) Biz İnsanlar
C) Yalnızız
D) Fatih-Harbiye
E) Dokuzuncu Hariciye Koğuşu
..., konuşulan Türkçeyi roman ve hikâye dili hâline getirmiş ve bu özelliği ile
bütün çağdaşlarının takdirini kazanmıştır. Yalın dili, mizah dergilerindeki
yazılarında keskinleşen alaycı ifadesi, seçtiği konular, canlandırdığı tipler,
özgün anlatım tekniğiyle her seviyeden okuyucunun kendisinde bir şeyler bulduğu
ve vazgeçemediği bir yazar olmuştur. Anadolu'daki gezilerinin izlenimlerini
derlediği Anadolu Notları, onun denemeci yanını da ortaya koyan önemli bir
eseridir. Bu kitaptaki nice parça, okuyucuyu gerçeğin birçok köşesiyle
karşılaştırır. Romanlarında canlandırdığı kişilerini asla feda etmekten yana
olmaması, onun bu insanları değişik cepheleriyle tanımış olmasından
kaynaklanır.
44. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? (2016)
A) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
B) Reşat Nuri Güntekin
C) Halide Edip Adıvar
D) Refik Halit Karay
E) Memduh Şevket Esendal
Yazılarımda, sanıyorum bir tek annemin tesirinde kaldım. İlk romanım Küçük
Dünya’da, bence bu tesir açıkça görünür. İkinci romanım Azap Toprakları’nda
kendi üslubumu buldum gibi... Konu bulmaya ve nasıl yazdığıma gelince söz
gelimi bir konu gelir içimden, mesela Bulgaristan’daki Türklerin durumu yahut
sendika olayları... Böyle şeyleri ve konuyu düşünürken karakterler doğar,
önemli karakterler ekseri kendi isimlerini beraberlerinde taşıyıp getirirler,
ben bu isimleri değiştirmeyi uğursuzluk addettiğim için ne gelmişse onu
yazarım.
45. Bu parçada romancılığından ve yazma yönteminden söz eden yazar
aşağıdakilerden hangisidir? (2016)
A) Emine Işınsu
B) Sevinç Çokum
C) Adalet Ağaoğlu
D) Halide Nusret Zorlutuna
E) Samiha Ayverdi
Yazarlar, eserlerinde içinde yaşadıkları toplumların tarihlerini konu
olarak seçebilirler. Örneğin, Kırımlı yazar Cengiz Dağcı, II. Dünya Savaşı
sırasında değişik cephelerde yaşanan vahşeti ilk romanı Korkunç Yıllar ve onun
devamı olan Yurdunu Kaybeden Adam başta olmak üzere Türkiye Türkçesi ile
yazdığı romanlarında anlatmıştır. Bu romanlarda olduğu gibi yakın tarihimiz de
edebiyatımızda farklı yazarlarca konu edilmiştir. Türk edebiyatında özellikle
Kurtuluş Savaşı’nın izleri eserlere yansımıştır.
46. Aşağıdakilerden hangisi bu parçada dile getirilen düşünceye yönelik
eserlere örnek olamaz? (2016)
A) Yorgun Savaşçı
B) Sahnenin Dışındakiler
C) Dersaadet’te Sabah Ezanları
D) Avare Yıllar
E) Küçük Ağa
Oyunlarıyla tiyatro edebiyatımıza önemli katkıda bulunan yazarlarımızdandır. İlk dönemde yazdığı Masum Katiller, Kanaviçe, Duvarların Ötesi gibi eserlerde olaylar arasında mantık bağı gözeten klasik oyun kurgulama yöntemine başvurmuştur. Kendi türünde bir başyapıt olan Ocak’ta, öyküyü sağlam bir yapıya oturttuğu, karşılıklı konuşmaları gerçek bir alışveriş ve sürükleyici bir etki-tepki biçiminde örgütlediği, oyunun duygusal öyküsüne sevecen ve tatlı bir tavırla yaklaştığı görülür. Konu seçimi, olaylara yaklaşımı, geçmiş olaylarla şimdikiler arasında köprü kurmaya elverişli anlatımıyla düşündürücü olduğu kadar eğlendirici bir yazardır.
47. Bazı özellikleri verilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? (2016)
A) Turan Oflazoğlu
B) Cevdet Kudret
C) Necati Cumalı
D) Haldun Taner
E) Turgut Özakman
Yazar, bu romanında II. Abdülhamit Dönemi İstanbul'unun kenar mahallelerinden
birini mekân olarak seçer. Kitapta mahallenin sıradan insanlarından
külhanbeylerine, Karagözcüden Abdülhamit'in zaptiye nazırına kadar tüm tipler
kendi doğal hâlleriyle tasvir edilir. Tiplerin çoğu gelenekleri, görenekleri ve
birbiriyle kurdukları ilişkiler çerçevesinde işlenir. Ayrıca romanda bir yandan
Karagöz ve Orta Oyunu'nun estetik ve toplumsal değeri ile Doğu ve Batı sanat
felsefesinin nitelikleri üzerinde durulurken öte yandan saray çevresi de
ayrıntılarıyla ele alınır. Batı'nın akla dayanan sanat anlayışı ile Doğu'nun
kalbe dayanan sanat ve mistiği roman kişileri aracılığıyla somutlaştırılır. Bu
değerleri temsil eden kişilerin evliliğiyle de Doğu ile Batı birleşmiş olur.
48. Bu parçada tanıtılan roman, aşağıdakilerden hangisidir? (2017)
A) Fatih-Harbiye
B) Sinekli Bakkal
C) Kırık Hayatlar
D) Kiralık Konak
E) Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç
Yedi yıl oluyor, Bey, köyü köylüsüne sattı, parayı cebine kattı, gitti. Karataş
Köyü dört yüz bin lire borç ödedi. Ödedi emme nasıl ödedi? Orasını gel
Karataş'a sor. Öküz, inek, dana... Un, bulgur, tarhana... Pazarda para eden ne
varsa elinde, sattı. Daha da satıyor. Borç bitmedi daha. Ödedi dediğime bakma.
Bey, parasını pangadan aldı. Hökümetin pangasından. Panga da bizden alıyor. Bir
dünya fayızıynan... Emme sonunda ektiğimiz toprak bizim ya, yeter. Bey gitti,
İstanbul Boğazı'na dağ gibi bir ev çökertti. Sonra da bir ütel yapacakmış. Daha
sonra, bir başına koca İstanbul'u satın alacakmış. Bey, bey varsıl! Biz
yoksuluz çok şükür. Herkesin bey olması ilazım değil.
49. Bu parça, içeriği ve üslubu dikkate alındığında, aşağıdaki yazarların
hangisi tarafından yazılmış olamaz? (2017)
A) Fakir Baykurt
B) Talip Apaydın
C) Mahmut Makal
D) Yaşar Kemal
E) Peyami Safa
"Boğaziçi medeniyeti" ifadesini edebiyatımıza kazandıran ..., üç romanı ve denemeleriyle, hatıralarını ve geçmiş zaman özlemini zengin bir Türkçeyle kayda geçiren yazarlardandır. Bazı yazarlar onu eskimiş ve geçmiş zamana takılı kalmış saysalar da günümüzün genç nesli onun eserlerinde, farklı sesler ve tatlar bulacaktır. O, üstat saydığı Yahya Kemal'le birlikte yeni ile büyülenen nesillere, eskinin güzelliklerini feda etmemeyi ve eskinin güzelliklerini yaşatmayı öğreten yazarlar arasında yer alır.
50. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? (2017)
A) Ahmet Hamdi Tanpınar
B) Samiha Ayverdi
C) Abdülhak Şinasi Hisar
D) Nahit Sırrı Örik
E) Salâh Birsel
Çok katmanlı anlatım özelliklerine sahip olan bu romanda yer alan kişiler,
nesneler ve kavramlar ayrıştırıldığında bunların birtakım simgesel değerler
üstlendiği görülür. Romanın merkezinde yer alan Galip, Şeyh Galip'i
çağrıştırır. Bir diğer karakter Celâl, Mevlanâ'nın simgesel karşılığı olarak
olay örgüsünde yer alır. Hüsn ü Aşk'taki Diyar-ı Kalb ise romanda Şehrikalp
Apartmanı olarak karşımıza çıkar. Bu isimler ile okuyucu, Doğu anlatı
türlerinin evreninde bir yolculuğa hazırlandığını fark eder.
51. Bu parçada sözü edilen eser aşağıdakilerden hangisidir? (2017)
A) Yeni Hayat
B) Benim Adım Kırmızı
C) Kara Kitap
D) Cevdet Bey ve Oğulları
E) Sessiz Ev
Çok iyi bildiğim insanların ekmek peşindeki maceralarını anlatmaya
çabaladım hep. Hemen hemen tek problemim "insan ve ekmek kavgası"dır.
Yurtlarımızı, yuvalarımızı bırakıp bizi gurbete düşüren, otel odaları, hanlar
veya kahve köşelerinde kara kara, sarı sarı düşündüren nedir? Gurbet üzerine,
yokluk üzerine, açlık üzerine yakılan türküler, ümitsiz gecelere yanık yanık
salınan bozlakların yüzyıllardır süregelen acısı ne zaman bitecek? Nasıl
bitecek? İşte ben de hâlâ anlattıklarımdan biriyim ve en bildiğim hayatları
anlatmaya çalışıyorum yazdıklarımda.
52. Bu parçadaki görüşler, aşağıdaki yazarların hangisinin edebiyat anlayışı
ile örtüşür? (2017)
A) Haldun Taner
B) Orhan Kemal
C) Memduh Şevket Esendal
D) Tarık Buğra
E) Ahmet Hamdi Tanpınar
Kapı çalınıyor. Kim geldi acaba? Kimi istersem, kimin ismini yazarsam o gelir.
Yazmanın bu yararı var işte, küçük bir işaretle, canımın istediğini getiririm.
İstersem fikrimi değiştiririm. Kim ne yapabilir? Hadi bakalım, kapının zili
çalmadı, gelen giden yok.
53. Bu parçada, postmodern romanın aşağıdaki hangi özelliği
vurgulanmaktadır? (2017)
A) Metinlerarası ilişkilere yer verme
B) Anlatıcıyı kurmacanın parçası kılma
C) Tarihî gerçekliği yeniden oluşturma
D) Çok katmanlı bir anlatı yapısı kurma
E) Okuru, kurmacanın merkezine yerleştirme
“Yeni yapılmış büyük bir apartmanın dokuz odalı bir bölüğünde oturuyoruz. Bu
bölüğü Ayaşlı İbrahim Efendi adında biri tutmuş, isteyenlere oda oda kiraya
veriyor.” cümleleriyle başlayan romanın yazarı, bu odalarda oturan insanları
anlatarak bize Cumhuriyet’in ilk yıllarındaki Ankara’dan toplumsal bir kesit
sunuyor. Romanda bir yandan dönemin alt ve orta kesiminin
günlük yaşantısı ve değer yargılarındaki değişimler sergilenirken öte yandan
bürokrasiye yönelik eleştiriler dile getiriliyor.
54. Bu parçada söz edilen romanın yazarı aşağıdakilerden hangisidir? (2018)
A) Peyami Safa
B) Mithat Cemal Kuntay
C) Memduh Şevket Esendal
D) Ahmet Hikmet Müftüoğlu
E) Refik Halit Karay
Toplumsal gerçekçilik akımının sanatkâr hikâyecisidir. Halk şiiri geleneğini
sürdüren ürünlerle edebiyat dünyasına giren yazar, sonradan hikâyeye geçmiştir.
Değirmen, Kağnı, Ses, Yeni Dünya, Sırça Köşk adlı kitaplarda hikâyelerini
toplayan yazarın üç de romanı vardır. Edebiyat ve sanatın bir nevi propaganda
olduğunu belirten yazara göre sanatın bir tek ve açık maksadı vardır:
"İnsanları daha iyiye, daha doğruya, daha güzele yükseltmek ve insanlarda
bu yükselme arzusunu uyandırmak."
55. Bu parçada söz edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir? (2018)
A) Sabahattin Ali
B) Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Haldun Taner
D) Kemal Tahir
E) Tarık Buğra
Kuşak çatışması, Millî Edebiyat Dönemi Türk romanında yaygın olarak görülen
temalardan biridir. Dönem romanlarında kuşaklar arasındaki görüş, duygu ve
yaşayış ayrılıkları üzerinde durulmuş; bu ayrılıklardan kaynaklanan toplumsal
çözülmeler ele alınmıştır.
56. Bu parçada söz edilen durum, aşağıdaki roman kişilerinin hangileri
arasında vardır? (2018)
A) Naim Efendi ile Seniha
B) Nur Baba ile Celice Bacı
C) Ahmet Celal ile Emine
D) Vehbi Dede ile Rabia
E) İhsan ile Ayşe
Uyumasından yararlanıp onun hakkında sessizce bilgi verelim. Özel hayatlarında
hareketsiz ve başarısız olan Çehov kahramanları gibi kederliydi hep. Keder
konusuna daha sonra çok döneceğiz. Kendisine adının ilk harfleriyle Ka
denmesini tercih ettiğini, bu kitapta da öyle yapacağımı hemen söyleyeyim.
Şimdi Erzurum garajından ayrıldıktan sonra yolculara iyi seyahatler dileyen
şoför gibi ben de ekleyeyim: Yolun açık olsun Ka... Ama sizi kandırmak istemem;
Ka'nın eski bir arkadaşıyım ve Kars'ta başına gelecekleri daha bu hikâyeyi
anlatmaya başlamadan biliyorum ben.
57. Bu parçadan hareketle postmodern romanla
ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz? (2018)
A) Romanın kurmaca olduğu okura hissettirilir.
B) Romanın yazılma süreci metne konu edilir.
C) Anlatıcı, kurmacanın etkin bir figürü hâline getirilir.
D) Kurmaca ile gerçeklik arasındaki sınır belirginleştirilir.
E) Doğrudan veya dolaylı biçimde okurla iletişim kurulur.
Toplumcu gerçekçi bakış açısıyla yazılan ve
"Tütün Üçlemesi" olarak adlandırılan seri içinde yer alan Acı Tütün
romanında, Batı Anadolu'nun (İzmir-Urla) toprak ve tarımla uğraşan insanlarının
dramları, birer toplumsal sorun olarak kendini gösterir. Gücün etkili olduğu
bir hayat içinde yaşam kavgası veren insanların acısıdır bu. Arabacı Yusuf,
Ferit Taşçı ve ötekiler hayattan çok şey beklemeyen insanlardır. Biri
arabasının borcunu ödemek, diğeri evlenebilmek için mücadele eder. Fakat
birtakım "eller" kendi mutluluklarını, bu insanların emeklerini
ellerinden alma düşüncesi üzerine kurmuşlardır.
58. Bu parçada söz edilen romanın yazarı aşağıdakilerden hangisidir? (2018)
A) Necati Cumalı
B) Yaşar Kemal
C) Oktay Akbal
D) Haldun Taner
E) Orhan Kemal
Hikâyelerinde tam bir gözlemci gibi davranır. Kaleminden çok silgisi
çalışır; gereksiz sözden olabildiğince kaçınır. Zaten büyük trajik olayların ve
kahramanların öykülerinden çok gündelik olanın ve devlet dairesindeki,
sokaktaki, evdeki insanın mütevazı dünyasını anlatan yazar; öykü çerçevesini
kısacık ve sade cümlelerle çizer: “Ağustos, Cuma günü. Sicil müdürü Cavit Bey,
yemekten sonra minderin üstüne uzanmış, uyumak istiyor.” diye başlayan Mendil
Altında öyküsünde olduğu gibi... Köyün, köylünün sorunları, büyük toplumsal
çatışmalar veya tarihimizin şanlı sayfaları ve kahramanları yoktur onun
öykülerinde. Açıkça hedeflenmiş bir mizah tonu veya sivri bir eleştirellik de
yoktur ama gündelik olanın içerdiği komik ayrıntılar pek çok hikâyede okuyucuyu
güldürür. Onun hikâyeleri, gündelik yaşamın sıradanlığının içinde silikleşen
insanların yaşadığı duygusal ve zihinsel çelişkileri aktarır.
59. Bu parçada tanıtılan yazar aşağıdakilerden hangisidir? (2019)
A) Refik Halit Karay B) Orhan Kemal
C) Sabahattin Ali
D) Aziz Nesin E) Memduh Şevket Esendal
Yazar, 1980 sonrası Türk edebiyatının yenilikçi isimlerinden biridir. İlk dönem eserlerinde köy gerçekliğini, köyden kente göçü, çarpık kent ilişkilerini, bu çarpıklığın meydana getirdiği yabancılaşmayı; yabancılaşan bireylerin içsel yolculuklarını ve onların yoksul hayatlarını işledi. Daha önceleri toplumcu gerçekçi bir bakış açısıyla işlenen bu konuları gerçeküstücü bir yaklaşımla ele aldı. Sevgili Arsız Ölüm, Berci Kristin Çöp Masalları, Gece Dersleri, Aşk İşaretleri, Unutma Bahçesi adlı romanlarında hayatın gerçeklerini gözleme dayalı bir anlayışla halk ürünlerinin anlatım tarzlarından yararlanarak aktardı.
60. Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir? (2019)
A) Leylâ Erbil B) Sevgi Soysal C)
Latife Tekin
D) Nazlı Eray E) Pınar Kür
Yazar:
— Ahmet Hamdi Tanpınar’ın yarım kalan son romanı dâhil tüm romanlarını okudum.
Utanarak söylemeliyim ki romanları dışında yazdığı hiçbir şeyi okumadım.
Eleştirmen:
— En beğendiğiniz ve en az beğendiğiniz romanlarını sorabilir miyim?
Yazar:
— Türk modernleşmesini bir parodiye dönüştürdüğü ve Türk romanının en ilginç üç
karakterini -Hayri İrdal, Halit Ayarcı ve Doktor Ramiz- yarattığı romanı bir
şaheserdir.
Kurtuluş mücadelesine odaklandığı romanı ise benim gözümde, biraz zayıf
kalmıştır ve bu yüzden en az “Tanpınar romanı” olan metnidir.
Eleştirmen:
— Size katılıyorum. Edebiyat tarihlerinde geçmese, kitabın kapağında Tanpınar
adını görmesem bu romanı onun yazdığını asla düşünmezdim. Şiirleri için de aynı
şeyi düşünüyorum. Fakat zaten benim için Tanpınar, bir şairden ziyade muhteşem
bir romancı, edebiyat tarihçisi ve araştırmacısıdır.
61. Bu diyalogdan hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
(2019)
A) Yazar, Abdullah Efendi’nin Rüyaları kitabını henüz okumamıştır.
B) Eleştirmene göre XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi Tanpınar’ın
başyapıtıdır.
C) Yazarın en az beğendiği Tanpınar romanı Sahnenin
Dışındakiler’dir.
D) Eleştirmen için Bursa’da Zaman Tanpınar’ın gerçek gücünü yansıtmakta
yetersizdir.
E) Yazarın en beğendiği Tanpınar romanı Saatleri Ayarlama Enstitüsü’dür.
Millî Edebiyat Dönemi’nde eser veren yazarların romanları üzerine birçok
çalışma yapılmış ancak bu romanlarla aynı dönemde yazılan hikâye kitapları pek
ilgi görmemiştir. Pek çok okur, Millî Edebiyat hareketinin nesirde “yıldız
üçlüsü” olarak bilinen yazarlarımızın nispeten başarısız olan Miskinler
Tekkesi, Tatarcık veya Hep O Şarkı gibi romanlarını dahi bilir ama Sönmüş
Yıldızlar, Dağa Çıkan Kurt veya Millî Savaş Hikâyeleri gibi başarılı hikâye
kitaplarını çok az duymuştur.
62. Bu parçada sözü edilen eserlerin yazarları aşağıdakilerin hangisinde bir
arada verilmiştir? (2019)
A) Ömer Seyfettin - Aka Gündüz - Müfide Ferit Tek
B) Reşat Nuri Güntekin - Halide Edip Adıvar - Yakup Kadri
Karaosmanoğlu
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu - Ömer Seyfettin - Refik Halit Karay
D) Mithat Cemal Kuntay - Halide Edip Adıvar - Aka Gündüz
E) Refik Halit Karay - Reşat Nuri Güntekin - Falih Rıfkı Atay
Cevaplar
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
E |
D |
D |
B |
B |
A |
B |
D |
A |
B |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
E |
E |
B |
E |
E |
A |
B |
E |
C |
D |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
E |
A |
B |
C |
A |
D |
E |
C |
E |
C |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
D |
B |
E |
A |
A |
C |
D |
C |
E |
A |
41 |
42 |
43 |
44 |
45 |
46 |
47 |
48 |
49 |
50 |
E |
B |
B |
B |
A |
D |
E |
B |
E |
C |
51 |
52 |
53 |
54 |
55 |
56 |
57 |
58 |
59 |
60 |
C |
B |
B |
C |
A |
A |
D |
A |
E |
C |
61 |
62 |
63 |
64 |
65 |
66 |
67 |
68 |
69 |
70 |
B |
B |
||||||||
71 |
72 |
73 |
74 |
75 |
76 |
77 |
78 |
79 |
80 |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder