HİKAYE İNCELEMESİ NASIL OLUR?
A. HİKAYE HAKKINDA BİLGİLER
1. Hikâye kitabının ismi:
2. Kitabın yazarı (yabancı ise çevireni)
3. Basıldığı yer ve tarih:
4. Kaçıncı baskı:
5. Sayfa sayısı:
B. HİKAYEDEKİ OLAYIN İNCELENMESİ
1. a. Hikâyenin adı :
b. (Siz olsaydınız, bu hikâyeye ne ad verirdiniz?)
2. Eserde hangi konu işlenmiştir? (Yazar “ne” üzerinde durmaktadır?)
3. Olayın özeti(Uzun uzadıya bir özet olmamalıdır. Olay anlaşılmalıdır. Tek cümle de olmamalıdır.)
4. Olaydaki kişiler: kişilerin fiziksel ve ruhsal özellikleri yazılacak.
a) Asıl kişiler (kahramanlar, kahramanların ruhi özellikleri; tip tasvirleri hikâyeden aynen alınacak, sayfaları yazılacak.)
b) Yardımcı kişiler (kahramanların ruhi özellikleri, birkaç kelimelik olacak; uzun değil.)
c) Karakterlerin birbirleriyle ilişkileri, bağlantıları (anne, baba, çocuk, arkadaş, akraba…)
d)Kahramanlar hangi sosyal tabakaya mensuptur? (İşçi, patron, memur, zengin, fakir vs…)
e)Olaylar karşısında kahramanların durumu nasıldır? (Sinirli, serinkanlı, tepkili, heyecanlı vs)
5. Olayın geçtiği yerler: (Mekânları nasıl tasvir ettiği, yazar niçin bu mekânları seçmiştir, mekânların kahramanlar üzerindeki etkisi, kahramanların sosyal ve kültürel yapılarıyla, olayın geçtiği yer(ler) arasında bir uyum var mıdır? )
6. Olayın meydana geldiği zaman: (Kronolojik zaman, zamandan geriye dönüş; eserde zamanın anlatılış yöntemi, temayı, okuyucuyu nasıl etkiliyor? )
7. Eserdeki sorunlar hangi çatışmalardan doğmuştur? (Çatışmalar bireyler arasında mı, bireyin iç çatışması mı? Çatışmanın neden ortaya çıktığı ve bu çatışmanın eserin akışını nasıl etkilediği incelenir. )
8. Eserde yaratılan ortamlar nasıldır? (Gerilimli mi, karamsar mı, sıkıntılı mı, neşeli mi? Vs...)
9. Olayı anlatan kişi (Bakış açısı, anlatıcı kimdir?)
10. Hikâyenin dil ve anlatım özellikleri:(hikâyedeki üslûp anlaşılır mı, dili nasıl kullanmaktadır, akıcılık nasıl sağlanmıştır? Sanatlı mı, yalın mı, alaycı mı, mizahi mi, eleştirel mi? İmge, sembol kullanıyor mu? Cümleler kısa mı uzun mu?)
11. Hikâyenin ana fikri: ( Mesaj nedir? Ne vurgulanmak, neye dikkat çekilmek isteniyor?)
12. Hikâyede yazarın ileri sürdüğü düşünceler, hayat görüşü: (Hikayeden anlaşıldığı kadar…)
13. Hikâyenin sizde bıraktığı etki nasıl oldu? Size neler düşündürdü? O etkileri somut örneklerle açıklayınız. (Bu maddeye özellikle önem verin.
14. Bu hikâyeyi başkalarına tavsiye eder misiniz? Sevdiniz mi, sevmediniz mi? Niçin? (Bir hikayeyi sevebilirsiniz de sevmeyebilirsiniz de… Ama bu düşüncenizi temellendirin. Sebeplerini söyleyin.)
C. YAZARIN HAYATI VE ESERLERİ HAKKINDA BİLGİ (Özellikle eserleri yazılmalıdır.)
D. FAYDALANILAN KAYNAKLAR (VARSA) (Unutulmamalıdır.)
v Sorumluluk, insanı eğitir. (Wendell Phillips)
v Sorumluluk büyük olmanın bedelidir. (Winston Churchill)
v Çok az şey, bir insana sorumluluk vermek ve ona güvendiğinizi belli etmek kadar onun gelişmesine hizmet eder. (Booker T Washington)
v Sorumluluğu kabul edebilmek, insanın değerinin ölçütüdür. (Roy L Smith)
v Özgürlük, sorumluluk demektir Bir çok kişinin özgür olmaya cüret edemeyişinin nedeni de budur. (George Bernard Shaw)
v Düzgün bir insan olabilmek için, sorumluluk üstlenen birisi olmak gerekir. (Antoine de Saint – Exupery
v Okuma zevkini kazanamayanın öğretimi yarıda kalmıştır. (P. Pecaut)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder